23948sdkhjf

Johnells med ny webbutik – bygger vidare på tät kontakt mellan fysisk och digital miljö

Det är bråda månader och dagar för modehandeln att få ordning på sina webbutiker i tider av coronapandemi och nya restriktioner kring att röra sig i fysiska butiksmiljöer. Så också för Johnells som lanserar ny webbutik efter ett par månaders arbete.

Den nya sajten integrerar en ny AI-driven merchandising som ska sortera produkter, sökresultat i realtid utifrån kundens preferenser och dagsaktuella trender i Findify.

Kombinationen snabbare sajt och AI-driven personalisering är något som kommer innebära ett rejält lyft för både organisk trafik och försäljning, hoppas Johnells.

- Johnells har alltid gått i bräschen med vår passion för mode och teknik. Därför känns det naturligt för oss att vi fortsätter satsa online på ett sätt som gör oss unika i Sverige, säger  Jonas Thorstensson, CTO, Johnells i en kommentar.

Sajten är framtagen i samarbete med Hyperlab.

– Tack vare detta har vi kunnat ta fram en sida som är avsevärt mycket snabbare än alla andra konkurrenter och samtidigt personalisera presentationen av hela sortimentet. Personalisering är i vanliga fall något som kan öka försäljningen på bekostnad av att sidan blir lite långsammare, vilket har negativ effekt på försäljningen. Men här går det snabbare, så det blir dubbel vinst, säger Jonatan Svennberg, vd för Hyperlab, som tagit fram webbutiken på ett nytt ramverk och byggt sajten ovanpå e-handelsplattformen Jetshop Commerce.

Hur arbetar butikskedjan på kopplingen mellan fysisk miljö och e-handel?

– Johnells har sedan tidigare en tät koppling mellan sina butiker och e-handeln, och den nya sidan bygger vidare på det. Som kund hos Johnells ser du alltid lagerstatus i butik direkt på sidan, du kan handla online och lämna tillbaka i butik, och så länge som nån butik har varan i lager kan du köpa den online, även om varan är slut centralt, säger Jonatan Svennberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128