23948sdkhjf

Delad risk = dubbel vinst

Jämnare kassaflöden, minimal risktagning, effektivare distribution och enklare administration. Splitgrid är systemet som ger varumärken och detaljister kedjeföretagens logistikfördelar.

Långsiktiga, lönsamma samarbeten är något som de flesta leverantörer och återförsäljare strävar efter, liksom leveranser som genomförs och betalas på överenskommen tid. Men så ser inte alltid verkligheten ut, och coronan har gjort det smärtsamt uppenbart.
Fysiska butiker kämpar med vikande kundunderlag och skär ned sina inköp. Samtidigt oroas leverantörerna av att butikerna ska gå i konkurs och innestående fakturor gå upp i rök.

Det här dilemmat har svenska teknikföretaget Splitgrid tagit fasta på och skapat en programvara som ger såväl tryggare affärer som enklare administration. Systemet bygger på att leverantör och återförsäljare ansluter sig till en programvara, kopplad till handlarens kassasystem. Genom Splitgrid ser båda parter exakt vilka varor som sålts, ända ned till storlek och färg.
– Man kan beskriva systemet som en tredjepartslösning som ger kedjeföretagens förutsättningar. Leverantörerna ser på daglig basis hur varorna presterar och får förutsättningar för ett just-in-time-tänk med automatisk påfyllning, säger Jonas Forsman, grundare och vd.

Med Splitgrid följer också ett transaktionssystem. När en butik och leverantör skriver licensavtal med Splitgrid, skriver de samtidigt ett avtal sinsemellan om hur betalning för sålda varor ska göras: varje vecka, var 14 dag eller månadsvis – allt baserat på vad som sålts av handlaren.
– Som privatperson har man mängder av betalningsalternativ, men inom retail finns bara två: faktura eller förskottsbetalning. Och båda känns otidsenliga, säger Göran Eriksson, grundare och idégivare.

Splitgrid har tagit fram en rad avtalsmallar, men exakt hur avtalet skrivs är upp till parterna. Programvaran i sig är en prenumerationstjänst där parterna betalar 0,8 procent vardera av transaktionsbeloppet till Splitgrid.
– Även licensavgiften kan parterna styra själva. Ett varumärke som gärna vill komma in på en viss butik kanske tar bådas avgift för att etablera sig, säger Jonas Forsman.
Med Splitgrid skapas ett affärsförhållande som liknar kommission, men med starka juridiska och trygga ekonomiska förutsättningar. Företagets avtalsmallar har granskats i konkurser och visat sig juridiskt hållbara.

Företaget kom igång på allvar 2016 och sedan har samarbetsformen spridits organiskt.
– Det började med en butik som slöt avtal med några leverantörer. Sedan bad leverantörerna i sin tur oss att kontakta andra butiker, eftersom de tyckte det funkade så bra. Nu har vi snart 400 anslutna leverantörer i sju länder.

Vad är då den största fördelen med Splitgrid för en leverantör?
– Att de kan säkerställa att pengarna kommer in. Och administrationen underlättas enormt jämfört med att ha olika system för olika butiker. De kan också öka distributionen eftersom de dagligen kan följa lagersaldot.

Och för butikerna?
– Mindre kapitalbindning och enklare administration. För små butiker är det värdefullt att slippa planera för fakturor med stora klumpsummor. Butikerna vågar också ta in nya varumärken och får ett närmare samarbete med sina leverantörer.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084