Under 2020 är Polen och Slovenien nya wholesale-marknader för Didriksons och för att ytterligare öka varumärkeskännedomen har företaget både satsat på pop up-butik, shop-in-shop och sponsring till en av Sloveniens publiksuccéer, realityshowen ”Survivors”.
”Satsningarna är en möjlighet för Didriksons att förstärka sin position hos de nya marknaderna, som ett urbant outdoormärke i premiumsegmentet”, skriver Didriksons i ett pressmeddelande.
- Tack vare våra goda relationer till lokala agenter, som i sin tur har fina samarbeten med de stora kedjorna i respektive land, växer vi starkt på våra nya marknader. Intresset är stort bland återförsäljare och slutkonsumenter och vi väntar oss mångmiljonförsäljning i SEK redan under nästa år, säger Pete Alava, area manager Finland och Eastern Europe på Didriksons.
Pop up-butiken ligger i Poznan i Polen och enligt Emma Bylund, social media och content manager hos Didriksons, ska butiken hålla öppet till slutet av februari och därefter ska satsningen utvärderas.
Förhoppningen är att öppna 3 till 5 stycken tillfälliga butiker i olika polska städer även nästa höst, uppger Emma Bylund till Habit.
Shop-in-shop-ytan finns hos Sportvisions nyaste butik i Ljubljana i Slovenien. Sportvision är en sporthandelskedja med cirka 300 butiker i flertalet länder på Balkan.
De nya marknaderna blir tillskott till de tidigare länderna i de östra delarna av Europa där sportmodeföretaget finns representerade via wholesale och/eller varumärkets egna e-handel som Finland, Ryssland, Ukraina, Belarus, Kazakstan, Kroatien, Serbien, Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien och Slovakien.