23948sdkhjf

Så formas modets framtid i Norden av digital transformation

2020 – ett år som präglats av Covid pandemin och dess effekter. Digitala lösningar är inte längre bara konkurrenskraftiga fördelar, de är nu avgörande för affärskontinuitet och nyckeln till långsiktig framgång för de flesta branscher.

Centric Software PLM (Product Lifecycle Management) ger sin syn på hur modets framtid i Norden formas av digital transformation.

I en intervju nyligen diskuterade Daniel Di Benedetto, försäljningschef i Norden på Centric Software, trender inom digital transformation i regionen och hur utmanande tider faktiskt kan skapa nya möjligheter.

Hur tycker du att inställningen i Norden gentemot digital teknologi förändrats det senaste året? Vilken inverkan har covid-19 haft i den här regionen?

– En väldigt påtaglig skillnad det här året är ett förändrat intresse för 3D-teknologi. År 2018 diskuterade alla visionärer 3D, men så avfärdades 3D förra året eftersom de flesta företag här kämpade med att anpassa sig till nya processer kring att skapa 3D-tillgångar.

– Sedan covid-19 har 3D dock aktualiserats igen och blivit högsta prioritet för varumärken när det kommer till varuprover, då det under pandemin varit otroligt svårt att få varuprover tillverkade och fraktade världen över. Kunder prioriterar budget för digitala innovationer som minimerar behovet av resor och ökar hastigheten och flexibiliteten i produktionen av kollektioner.  

– Med fler team som arbetar på distans har nyckeln till att hålla igång samtal och kommunikation mellan team och leverantörer varit att göra det digitalt.

Så hur kan digital transformation underlätta?

– Många företag här i Norden har historiskt sett kämpat med att arbeta på distans och använt utdaterade system såsom Excel-blad, PowerPoints, e-post fram och tillbaka. Det tillsammans med andra omoderna manuella processer har begränsat dem då de inte haft tillgång till aktuell och uppdaterad information. Men med molnbaserad digital teknologi kan teamen fortsätta med sina uppgifter, hålla sig produktiva, samarbeta och dela information när som helst, var de än befinner sig.

– Jag tror att den här regionen och företagen som finns baserade här är mer än redo för deras nästa steg in i den digitala transformationen – de behöver bara lite hjälp att förstå vilka verktyg som finns tillgängliga och som möter behoven på den här unika marknaden.

Sammanfattningsvis, vilka är de 3 huvudsakliga prioriteringarna för företag baserade i Norden, för 2021 och framåt?

1) Teknologisera produkternas livscykler och introducera digitalisering så tidigt som möjligt i processen

– För att åstadkomma en snabb produktionshastighet (särskilt vid försäljning online) måste företagen hela tiden ha många produkter på gång. För att underlätta detta måste information digitaliseras genom hela värdekedjan och korrekt produktinformation behöver integreras och hanteras tidigare i processen.

2) Effektivisera processen att granska varuprover

– Varuprover är dyra att producera, därför har vissa varumärken i Norden börjat ta fram sina egna varuprover in-house, eller med hjälp av digitala 3D-renderingar. I tider med reserestriktioner är det här mycket mer effektivt än att flytta varuprover fram och tillbaka med leverantörer.

– Testning av varuprover är en annan viktig process som kan effektiviseras. Företagen måste ha förmågan att testa prototyper och spåra varuprover och recensioner digitalt, för att på så sätt kunna samla all information på ett och samma ställe.

3) Hantera kvalitet och minska mängden manuell inmatning av information

– I Norden finns många varumärken som specialiserat sig på sport- och utomhuskläder, och när det kommer till funktionsplagg är det särskilt viktigt att kvalitetsstyrningsprocessen är så effektiv och noggrann som möjligt. Det är till exempel inte ovanligt att det tar 2-3 år att utveckla designen av en sportjacka som är aktuell på marknaden i 3-5 år och som förbättras från år till år.

Vill du veta mer om digital transformation och hur PLM kan öka lönsamheten hos er? Besök Centric Software här

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047