23948sdkhjf

Digitala säljverktyg och showrooms – avgörande för att lyckas på marknaden.

Techbolaget Colect satsar vidare med förstärkt lokal närvaro

Digitaliseringen inom retail fortsätter att erbjuda möjligheter till effektivisering både för varumärken och återförsäljare. Ett av de företag som ligger i framkant är holländska Colect som erbjuder marknaden en app inklusive ett digitalt showroom och en B2B webshop.

– Att det är en stor efterfrågan på lösningar för distansförsäljning faller sig naturligt nu när det inte genomförs några mässor och de fysiska mötena har blivit färre, säger Peter Thörngren som är Business Development Manager för Colect i Sverige, Norge och Finland.

Colects digitala verktyg lockar till sig användare bland både internationella stora varumärken, multibrandsdistributörer och agenter.
– En av fördelarna med vårt system är att vi kommunicerar på samma språk som användarna. Detta är möjligt tack vare att vi också finns representerade med egna country managers i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland, Holland mm.

I Colects sales app kan säljarna tillsammans med sina kunder presentera och välja ut ett önskat sortiment som sedan enkelt kan delas till kunden via varumärkets  Colect B2B webshop.

Appen är till för säljarna medan B2B är där varumärkets återförsäljare loggar in för att inspireras via ett virtuellt showroom för att kunna se produkter och lägga beställningar, både som re-orders och pre-orders.
Tack vare Colects digital showroom ges säljaren möjlighet att engagera sin kund genom att skapa en personlig köpupplevelse där man via flera skärmar kan visa upp sina kollektioner.
Som återförsäljare får du information och vilken "look" som skall släppas och marknadsföras och kan då välja att enkelt köpa hela looken istället för enstaka produkter. Något vi ser blir vanligare då många varumärken säljer en helhet än bara enstaka produkter här och där.   

Colects digitala lösningar går lätt att integrera emot kundernas befintliga affärssystem, PIM system etc.
– Vi samarbetar med lokala partners inom affärssystem i varje land. Här är Sverige är det företaget Navipro som är vår samarbetspartner, berättar Peter Thörngren.

Gant en av kunderna
Ett av de företag som valt Colect för sin digitala lösning av kundernas köpprocesser är modeföretaget Gant.
– Vi har under en längre tid funderat på mer digitala säljverktyg för att skapa mervärde för våra wholesale-kunder. Pandemin skapade ett omedelbart behov att agera, våra kunder är ju vana att kunna komma till våra showrooms för att på plats kunna känna på kläderna innan de lägger sin beställning.
– Att vi valde lösningen från Colect beror på att det finns många bra funktioner på plattformen. Att det dessutom gick snabbt att komma igång blev ytterligare en bonus.

Från det att vi tog beslutet i april så var vi igång på mindre än två månader, berättar Peter Joelsson, Global IT Director på Gant.
– Generellt är digitala lösningar en viktig ingrediens i Gants hållbarhetsarbete. 
Men kraften i det mänskliga mötet är också fortsatt viktig. Jag tror att en kombination av fysiska träffar och effektiva digitala verktyg blir framtidens bästa lösning, både för branschen och kunderna.

Förutom Gant så har Colect idag 400 varumärken i kundbasen. Och fler är på väg in.
– Det är många som ska gå live nu i höst. Vi har signat med spännande kunder som ska köra igång både i Sverige och internationellt, avslutar Peter Thörngren på Colect.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063