23948sdkhjf

Uppåt för Boohoo

Kunder i Storbritannien lyfte resultatet.

Nätmodehandlaren Boohoo ökade försäljningen med 45 procent under den sexmånadersperiod som sträckte sig till och med augusti i år, skriver Guardian.

Försäljningen under perioden uppgick till 817 miljoner pund (cirka 9,4 miljarder kronor), vilket var mer än de 773 miljoner pund analytiker enligt tidningen räknat med. Resultatet före skatt ökade 51 procent till 68 miljoner pund.

Enligt Boohoo lyftes resultatet av att kunderna i Storbritannien, som fortfarande svarar för mer än hälften av företagets omsättning, under perioden skickade färre varor i retur och köpte i genomsnitt 10 procent fler produkter per besök. Joggingbyxor, huvtröjor, t-tröjor och cykelbyxor sålde särskilt väl, men företaget väljer att minska utbudet av klänningar inför jul då Boohoo räknar med en "nedtonad" högtid på grund av pandemin covid-19.

Boohoo uppger att det räknar med att försäljningen för året kommer att öka med upp till 32 procent, mot tidigare bedömning om en tillväxt på 25 procent.

---------------------------------------

David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125