23948sdkhjf

Utmaningen: Nio månader med hållbar modekonsumtion

I veckan gick startskottet för tio modeintresserade och instagrammande värmlänningar som ska klara sig utan att handla nyproducerade kläder.

Genom projektet F/ACT Movement och Karlstads kommun kommer deltagarna att få stöd, råd och inspiration till att uppdatera sina garderober på mer hållbara sätt och bli så kallade factivister.

Förutom att öka efterfrågan på hållbart mode syftar projektet till att stötta handelns utveckling och att utveckla hållbara tjänster. Både nationellt och lokalt vill F/ACT Movement inspirera till att hitta nya affärsmodeller och tjänster för cirkulär ekonomi, återbruk, secondhand och reparationer.

- Jag har testat att konsumera mindre genom att skapa utmaningar för mig själv, som att bara handla på resor och så vidare. Däremot har jag aldrig vågat mig på ett totalt köpstopp av kläder, vilket jag absolut borde klara av med min stora garderob. Dessutom är secondhandmarknaden enorm om jag skulle få ett akutbehov under resans gång. När jag såg att F/ACT Movement skulle komma till Karlstad sökte jag direkt! Jag hoppas på att få en massa stöd, peppning och framför allt nya kunskaper, säger deltagaren Mikaela Andersson, i ett pressmeddelande.

F/ACT Movement drivs av Science park Borås och Göteborgsregionen och startade som ett pilotprojekt 2019.  Nu skalas det upp till nationell nivå med stöd från Naturvårdsverket och Västra Götalandsregionen. Sex kommuner förutom Karlstad deltar med 6 till 11 deltagare som under nio månader kommer att få hjälp av experter att lära sig hur de kan bygga en hållbar garderob.

Under processen ska deltagarna sprida sina erfarenheter på sociala medier, med fokus på Instagram. Tnaken är att inspirera konsumenter till mer hållbar klädkonsumtion. De fyra första månaderna får personerna delta på månadsträffar med olika teman: aktivera garderoben, styling, stil och secondhand, uppdatera och pimpa, samt vårda och laga. På varje träff hålls även föreläsningar och workshops av inbjudna inspiratörer

Efter de fyra första månaderna fortsätter utmaningen digitalt på Instagram, där de kommer att få göra olika utmaningar.

- Factivisterna blir ambassadörer för hållbart mode och ska inspirera sina följare och visa hur de aktiverar sin garderob. När projektet är slut vill vi att de ska känna att mode är roligt och kreativt och att det går att kombinera intresset för kläder med att vara miljömedveten. säger Johanna Hedqvist, projektledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082