23948sdkhjf

Ska ta hand om Ebbes e-handelssatsning

Barnklädesmärket lägger allt mer fokus i den egna kanalen.

Clara Tengström klev nyligen på som e-commerce manager hos barnklädesmärket Ebbe kids som drivs av Malmöbaserade OneTwoTen.

Clara Tengström har ett förflutet  inom digital marknadsföring och annonsering från byråvärlden och får nu i uppdrag att driva företagets  digital försäljning framåt.

- Jag har alltid varit intresserad av e-handel och ser framemot att få arbeta på
kundsidan och att få följa den digitala kundresan från A till Ö. Att fokusera på att
arbeta så smart som möjligt med den data vi sitter på för att skapa så värdefullt
innehåll till vår målgrupp som möjligt och bygga en relation med våra kunder känns
väldigt inspirerande, säger Clara Tengström, i en kommentar. 

Webbutiken kommer framgent vara en viktig kanal för barnmodemärket inte minst  hårt pressad barnklädesbransch som drabbats hårt av den pågående coronapandemin. En pandemi som också ledde till totala nedstängning i leverantörsländer som Indien och
Bangladesh vilket också ledde till kraftiga förseningar av varorna.

- Vi agerade snabbt och satsade mycket kraft på att öka försäljningen i den egna
webbshopen ebbekids.com istället. Vi har det senaste året fokuserat på att utveckla
och skala upp webbshopen och nu blev det ännu tydligare vilken kanal som vi själva
hade möjlighet att styra över, säger Mikael Thor, vd och grundare.

Bolaget har satsat hårt på att ta fram ny digital strategi, ny affärsmodell och effektivisera digitala processer och system  och fick förra året ”Digitaliseringscheckar” via Region Skåne där syftet var att skapa nya värden i företaget via digital teknik. Därtill har samarbete inletts med digitala medierådgivningsbyrån Våning 18 för att utveckla, hantera och optimera trafikflödet från sökmotorerna. 

För även om den fysiska handeln fortsätter växa för barnklädesmärket i norra Europa så läggs allt större fokus på tillväxt i den egna digitala kanalen och därtill hoppas företaget på fördjupade  samarbeten med andra digitala aktörer och marknadsplatser.

- Med över 20 års erfarenhet i barnklädesbranschen så har jag aldrig varit med om ett
snabbare paradigmskifte än den digitalisering som nu sker. För år 2020 så har vi
hittills dubblat omsättningen via den egna webbshopen och vi har bara skrapat lite
på ytan på allt som kommer vara möjligt framöver, säger Mikael Thor. 

Nu planeras för lansering av sajten på den för märket viktiga och växande tyska marknaden.

- Vi är stolta över vår kraftiga ökning via den egna kanalen och jag är övertygad om att vi kommer se tillbaka på denna tid som ”startskottet” för något
nytt, säger Mikael Thor.

Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125