23948sdkhjf

Rekordtillväxt för e-handeln i juli – men inte i nätmodehandeln

Negativt tillväxttal om 4 procent för kläder och skor i juli, enligt E-barometern. Sport och fritid hade en tillväxt på 63 procent.

Semester brukar innebära en dipp i näthandeln men i år har det varit annorlunda, till stor del på grund av coronapandemin, det framgår av Postnords senaste e-barometer.

Enligt konsumenternas egna uppskattningar växte e-handeln under juli  med totalt  45 procent, vilket var rekordnivåer. Undersökningen visar också att 77 procent av handlarna har valt att köpa varor online, vilket är en ökning med 10 procent under samma period ifjol.

– Inte minst ser vi att en betydligt större del av befolkningen har e-handlat under juli i år och det har såklart att göra med att långt fler spenderat semestern i Sverige. Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på Postnord i en kommentar.

Men kläd- och skohandeln var den enda branschen tillsammans med barnprodukter leksaker som hade negativa tillväxttal i juli. Kläd- och skohandeln backade med 4 procent.

Mest växte dagligvaruhandeln med hela 200 procent under juli månad. Utöver dagligvaror stod sport och fritid för den näst största tillväxten med plus 63 procent, följt av hemelektronik med en ökning på 39 procent.

Skönhet och hälsa,inkluderat apoteksvaror, är fortsatt det som handlas mest på nätet följt av kläder och skor som tidigare innehade förstaplatsen men som nu fick se sig nedflyttad. 

Ökningen av skönhet och hälsa under juli låg nu endast på 6 procent vilket tros bero på bunkring i ett tidigare skede. Andelen som valde att handla kläder på nätet minskade med en procentenhet från förra året från 36 till 35 procent.

Det är som tidigare mätningar visat bland de de äldre konsumentgrupperna som ökar mest när det kommer till att handla på nätet men till skillnad från tidigare månader har inte den äldsta konsumentgruppen ökat mest den här gången, utan fått se sig passerade av gruppen 50-64 år som ökat med 59 procent. I åldern 65-79 ökade näthandlandet med 47 procent och de yngsta, mellan 18-29, ökade näthandlandet med endast 24 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062