23948sdkhjf

Denimmärket växer digitalt – ökat med över 100 procent i år

God tillväxt online för I dig denim.

Coronapandemin till trots har svenska I dig denim sett en rejäl ökning i den egna webbutiken. När vd och grundare Hanna Clavegård summerar utvecklingen per den 31 juli så står det klart att försäljningen i den egna kanalen ökat med 109 procent sedan den 1 januari i år.

Detta trots att man inte satsat på en enda kampanj utan istället fokuserat på bättre närvaro och aktivitet i bland annat sociala kanaler och med hjälp av sökoptimering och digital marknadsföring.

– Det känns förbaskat positivt. Vi har arbetat hårt och med stort fokus för att under året öka vår försäljning online. Tillväxten kom snabbare än väntat och i mars hade vi nått budgeten för första halvåret, vilket är väldigt positivt i dessa tuffa tider, säger Hanna Clavegård, vd och grundare, till Habit.

Ökningen på webben har gjort att I dig denim nu vågar växla upp och se försiktigt positivt på framtiden. Därtill har personalen gått tillbaka från att vara permitterade då alla på kontoret behövde hugga i för att klara av att möta efterfrågan i webbutiken.

– I februari hade vi ingen aning om hur våren skulle komma att se ut och även om fabrikerna och leverantörerna hade förståelse när vi var tvungna att lägga om och minska våra inköp så kändes det först så himla ovisst. Det är fortfarande väldigt tufft, inte minst för våra återförsäljare, men med stöd av vår webbutik så känner jag att vi vågar se positivt framåt igen.

I de egna kanalerna säljer denim och t-shirts allra bäst men även kategorier som stickat och jackor växer. Förutom plagg till barn växer I dig denim med plagg för vuxna och försäljningen av damkollektionen har ökat mer än vad företaget förväntat sig. 

Och Hanna Clavegård har en utarbetad plan för hur de ska växa ytterligare, också på vuxenmodet och via återförsäljarna. 

– Det finns färre renodlade barnmodebutiker i dag men i stället butiker som vill erbjuda både dam- och barnplagg och där passar vi väldigt bra in. Vi finns hos Ellos där vi säljer bra, men vi ökar även i Norge och har några nya kunder i Japan. Vi har börjat arbeta med nya kunder som vi inte har samarbetat med tidigare och som inte heller har sålt denim.

 

När det handlar om damkollektionen ser Hanna Clavegård även nya sätt att samarbeta med leverantörerna och ta till vara på material men även till viss del färdigproducerade plagg hos leverantörerna.

– Det känns bra att kunna ta hand om redan producerade plagg och befintliga tyger. Det gör också att vi har en del på omgående lager för butiker som önskar komplettera i säsong, och framgent är det rätt väg att gå tillsammans med återförsäljarna.

Införsäljningen av kommande vår har fått ske på nya sätt och man har satsat mer kraftfullt på rörligt material än tidigare.

– Vi måste hitta nya vägar att mötas på och samarbeta med leverantörer och återförsäljare. Om det är något positivt som coronapandemin fört med sig så är det att vi vågar tänka nytt och också kan lita på att vi kan öka i våra egna kanaler och tro att vi kan putta på försäljningen bakifrån. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094