23948sdkhjf

Så kan du surfa på e-handelns framgångsvåg

Hela modeindustrin står inför sin största utmaning någonsin. Men det finns spännande, digitala lösningar när konsumenterna väljer e-handel framför butik.

Under de senaste åren har konsumenterna fortsatt att flytta en större andel av sina inköp till digitala plattformar. På fem år, från 2015 till 2020, har e-handelsförsäljningen globalt nästan fördubblats. Detta gäller särskilt olika modemärken inom kläder och skor som hade en onlineförsäljning världen över på hela 500 miljarder dollar 2019.

Den pågående covid-19-pandemin har påskyndat den här utvecklingen. Men är de digitala marknadsplatserna bild- och textmässigt attraktiva för konsumenterna?  Det är komplicerat att hantera all information som krävs för att marknadsföra och sälja många olika produkter och artiklar genom olika digitala distributionskanaler.

Med hjälp av ett PIM, Product Information Management, eller ett PXM, Product Experience Management, som är nästa PIM-steg där man bygger in olika produktupplevelser, möjliggör man en central hantering av information om produkter. Det blir enkelt att skapa en bra kundupplevelse med konsekvent information och engagerande innehåll.

Bättre kundupplevelse

Ett exempel är Europas största producent av lyxiga skor, Kurt Geiger. Man designar skor i London och tillverkar dem över hela världen. I dag har företaget mer än 60 butiker och mer än 200 olika försäljningsställen bland världens mest prestigefyllda varuhus, inklusive Harrods och Selfridges.

Kurt Geiger insåg att man behövde förändra och förbättra kundupplevelsen på alla sina digitala marknadsplatser. Därför inledde de ett samarbete med företaget Akeneo som är specialister på PIM/PXM-lösningar och arbetar med världsledande bolag som Carhartt, boohoo.com och La Perla.

John Evans, Head of Product Marketing på Akeneo, berättar om bakgrunden:

Product Information Management (PIM)-lösningar föddes ur ett behov av att effektivt skapa och distribuera produktkataloger till många olika försäljningskanaler. Företagen ville inte skapa en katalog för utskrift, en annan för en e-handelsplattform och ännu en för varje enskild marknadsplats. En PIM-lösning gör det möjligt för att hantera produktinformation på ett ställe och distribuera den i rätt sammanhang till varje försäljningskanal. Därmed blir det mindre arbete, färre fel i de olika kanalerna och kataloghanteringen blir effektiv. Teamet blir mer produktivt och man når snabbare ut på marknaden med produkterna.

Stor tidsbesparing

Det var precis vad som hände på Kurt Geiger, understryker John Evans:

– När antalet partner blev fler, kunde deras befintliga datahanteringsverktyg inte längre garantera att alla fick skräddarsydd kataloginformation. Kurt Geiger behövde med andra ord förbättra sina processer för att bättre hantera och stödja en snabbt ökande volym av produktdata. De letade efter en flexibel PIM-lösning för att göra det möjligt för dem att samla in alla sina produktdata och dela den enkelt och snabbt över flera kanaler och många partners.

Efter att ha implementerat Akeneos PIM-lösning ökade Kurt Geiger dramatiskt produktiviteten. Arbetsuppgifter som brukade ta dagar eller till och med veckor att utföra, tog bara några timmar för de anställda. Produkterna kom snabbare ut på marknaden och ökade därmed antalet tillgängliga försäljningsdagar. Kurt Geiger fick till exempel utrymme att börja designa och sälja barnskor.

Fakta/Akeneo
Akeneo är en global ledare inom produktupplevelser vars program hjälper varumärken och återförsäljare att skapa den mest övertygande kundupplevelsen för samtliga säljkanaler. Bolag såsom Intersport, Carhartt, La Perla och boohoo.com litar på Akeneos programvara för en exceptionell kundupplevelse och sömlös global expansion. 
Kontaktperson: Olivier Plas
Email: olivier.plas@akeneo.com 
Hemsida: Akeneo.com 

Avslutningsvis menar John Evans att under de kommande åren kommer både företag och konsumenter att fortsätta hitta nya sätt att göra affärer online.

– Redan i år har vi sett stora ”onlinespelare” som Facebook och Instagram omfamna onlinehandeln genom att förvandla sina sociala medieplattformar till e-handelsbutiker. Nu är också e-handelsjätten Amazon på väg att lanseras i Sverige. Det är en helt ny e-handelsvärld som alla måste anpassa sig till och då gäller det att leverera en bättre kundupplevelse än sina konkurrenter.

Fotnot: Den som vill läsa mer om hur Akeneo hjälpte Kurt Geiger att nå sina mål kan ladda nerderas case study och mer information om PXM (Product Experience Management) finns här.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063