Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"
På tisdagen meddelade så Amazon efter år och månader av spekulationer att den amerikanska e-handelsjätten står i begrepp att lansera ett komplett detaljhandelserbjudande och att en lanseringe av en svensk sajt påbörjats.
I ett pressmeddelande välkomnar Svensk Digital Handels vd Per Ljungberg den kommande etableringen och menar att många svenska e-handelsföretag är väl förberedda inför Amazons etablering i Sverige och är internationellt konkurrenskraftiga.
”Vi är positiva till Amazons etablering och är övertygade om att den ökade konkurrens leder till en ännu starka tillväxt för e-handeln i Sverige. Samtidigt sätter det ännu större press på våra svenska politiker att driva på inom EU för en ny lagstiftning för plattformsansvar. Vi räds inte konkurrens men vill att den ska ske på lika villkor", uppger Per Ljungberg.
Svensk Digital Handel menar att etableringen Amazon fortsatt kommer att driva på utvecklingen av snabba leveranser och ett ökat svenskt konsumenttryck kan verka för att Amazon måste arbeta, tillsammans med svenska aktörer, för att utveckla mer hållbara leveranser.
Dock tror Svensk Digital Handel att prispressen kommer att att öka och att läget och konkurrensen blir allra tuffast för aktörer som säljer produkter inom hemelektronik, prylar och leksaker. Därtill menar organisationen att konkurrensen kan slå hårt mot de fysiska handlarna som varit sena i omställningen mot digital handel.
"Som handlare måste du även ta ställning till om du ska se Amazon som ett hot eller möjlighet. Amazon kan öppna upp nya möjligheter för framgångsrika svenska e-handlare att snabbare nå utanför sveriges gränser", skriver Per Ljungberg i pressmeddelandet.