23948sdkhjf

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Polarn O. Pyrets butiksförsäljning halverades medan e-handeln ökade med 187 procent.

Klädbolaget RNB, Retail and Brands, redovisar ett resultat efter skatt på -318 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj). Rörelseresultatet uppgick till -285 miljoner kronor (-17).

Läs också: RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Nettoomsättningen uppgick till 324 miljoner kronor (511). Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med 32,1 procent. Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med 32,5 procent, jämfört med marknadens nedgång om 28,5 procent.

Affärsområdet Polarn O. Pyret ökade försäljningen under perioden mars-maj med 4 procent. Butiksförsäljningen halverades medan e-handeln ökade med 187 procent.

"Mars månad var extremt tufft för att sedan vända till två positiva försäljningsmånader tack vare ett fokus på e-handel. Butikerna i Norge och delar av Finland var helt stängda i flera veckor. Under detta omtumlande kvartal är det ett riktigt styrketecken med en försäljningsökning", skriver RNB:s vd Kristian Lustin i delårsrapporten.

Enligt vd:n har Polarn O. Pyret, tack vare den pågående företagsrekonstruktionen, gjort fundamentala förändringar med stora kostnadsneddragningar av såväl butikshyror som personalkostnader. Total 13 butiker har stängts i kvartalet. Polarn O. Pyrets nettoomsättning i det tredje kvartalet uppgick till 144 miljoner kronor.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Om några veckor lanseras Amazon.se i Sverige. Funderar du på att sälja på sajten är det hög tid att agera. Här svarar Amazon-experten Anna Nordlander på de frågor som du inte har vågat ställa.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

5 miljoner kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Här etableras Amazons lager i Sverige

Här stänger modekedjan

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Plus

Så blev Carin Westers varumärke Åhléns bästsäljare

Carin Westers självbetitlade varumärke är Åhléns största dragplåster inom mode. Nu väntar global lansering. Habit har träffat grundaren som ansvarar för varuhuskedjans fyra egna etiketter.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Hon blir ny vd för By Malene Birger

Toppjobb för Filippa K:s tidigare marknadschef Ellen Dixdotter som blir ny vd för danska modemärket By Malene Birger. Hon rekryteras internt men har ett längre förflutet från svensk modebransch.

Arkiv

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Norsk systertrio i svenskt modekedjesamarbete

Vändning för Adidas

Jollyroom plockar in kapital

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerades schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan sänds från en studio på Fotografiska.

VRG genomför riktad nyemission

Adidas förlänger med dansk toppchef

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Engholms i nya händer

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Se alla Företagens egna nyheter

Fashion Management ny internationell universitetsutbildning

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Sänd till en kollega

0.188