23948sdkhjf

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Klädbolaget H&M redovisar ett rörelseresultat på -6.188 miljoner kronor för det andra kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020.

Läs också: Tumba centrum tappar H&M

Analytikerna hade enligt Infronts sammanställning av 14 estimat väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt -6.004 miljoner kronor.

Bruttomarginalen blev 46,3 procent, jämfört med förväntade 47,4 procent.

Siffrorna avser den nya redovisningen inklusive förändringar genom IFRS-16. På det gamla sättet att redovisa var H&M:s rörelseresultat -6.494 miljoner kronor. Enligt en sammanställning av sju analytikers estimat väntades rörelseresultatet på det gamla sättet att redovisa uppgå till -6.577 miljoner kronor.

H&M:s försäljning under perioden 1-24 juni sjönk med 25 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Tidigare har H&M redovisat försäljningen för perioden 1-13 juni, som sjönk med 30 procent i lokala valutor.

Läs också: Fortfarande nästan 4 000 H&M-butiker stängda

"Allteftersom butikerna återöppnats har vår totala försäljning successivt börjat att återhämta sig. Takten varierar stort mellan marknaderna, bland annat på grund av olika lokala restriktioner, men hittills har utvecklingen varit bättre än väntat", uppger vd Helena Helmersson i delårsrapporten.

"Även om den allmänna konsumtionen fortfarande är dämpad visar vår återhämtning att vårt sortiment är relevant och uppskattas av kunderna", skriver H&M vidare i rapporten.

Onlineförsäljningen ökade med 36 procent mätt i kronor och med 32 procent i lokala valutor i det gångna kvartalet.

"Den positiva utvecklingen för onlinehandeln har fortsatt även sedan vi börjat öppna våra butiker igen", skriver Helena Helmersson i vd-ordet.

Läs också: Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Exakt hur onlineförsäljningen har utvecklats hittills under juni förefaller dock inte framgå av delårsrapporten.

H&M-gruppen kommer under innevarande år stänga fler butiker, och öppna färre, än vad bolaget tidigare räknat med. Det framgår också av rapporten för det andra kvartalet.

"För helåret 2020 ökar stängningstakten och antalet öppningar minskar jämfört med tidigare planerat. Cirka 170 stängningar och cirka 130 öppningar planeras, vilket ger en nettominskning av antalet butiker om cirka 40", skriver H&M i rapporten.

Tidigare räknade bolaget med att öppna cirka 35 nya butiker netto under räkenskapsåret 2019/2020. Då planerades att cirka 130 att skulle stängas och att cirka 165 nya butiker inklusive franchise skulle öppnas.

Läs också: Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

Ny planerad H&M-butiksmarknad är Panama via franchise och en väntas öppna under första halvåret 2021. Här har bolaget tidigare sagt mot slutet av 2020.

H&M upprepar att Australien blir ny H&M-onlinemarknad, med planerad start under slutet av 2020.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det andra kvartalet (utgången av maj) till 40 miljarder kronor, en minskning med 3 procent justerat för valuta i förhållande till motsvarande period 2019. Varulagret utgjorde 19,2 procent (18,3) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader.

"De senare årens framgångsrika förändringsarbete inom H&M-gruppen ger goda förutsättningar för att både parera den pågående situationen och fortsätta det positiva momentum som bolaget befann sig i fram till covid-19-virusets utbrott", skriver bolaget om lagersituationen.

H&M bedömer samtidigt att prisnedsättningarna bedöms bli höga även under tredje kvartalet.

"Kostnaderna för prisnedsättningarna som en andel av omsättningen bedöms att öka med cirka 2 till 3 procentenheter under tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år", prognosticerar bolaget i rapporten för det andra kvartalet.

Läs mer om: h&m
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Om några veckor lanseras Amazon.se i Sverige. Funderar du på att sälja på sajten är det hög tid att agera. Här svarar Amazon-experten Anna Nordlander på de frågor som du inte har vågat ställa.

Jobb & Karriär
Hon blir ny vd för By Malene Birger

Toppjobb för Filippa K:s tidigare marknadschef Ellen Dixdotter som blir ny vd för danska modemärket By Malene Birger. Hon rekryteras internt men har ett längre förflutet från svensk modebransch.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

5 miljoner kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Här etableras Amazons lager i Sverige

Plus

Så blev Carin Westers varumärke Åhléns bästsäljare

Carin Westers självbetitlade varumärke är Åhléns största dragplåster inom mode. Nu väntar global lansering. Habit har träffat grundaren som ansvarar för varuhuskedjans fyra egna etiketter.

Här stänger modekedjan

Nyhetsbrev

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arkiv

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Norsk systertrio i svenskt modekedjesamarbete

Jollyroom plockar in kapital

Vändning för Adidas

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerades schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan sänds från en studio på Fotografiska.

VRG genomför riktad nyemission

Adidas förlänger med dansk toppchef

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Engholms i nya händer

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Se alla Företagens egna nyheter

Fashion Management ny internationell universitetsutbildning

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Sänd till en kollega

0.109