23948sdkhjf

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Klädbolaget H&M redovisar ett rörelseresultat på -6.188 miljoner kronor för det andra kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2019/2020.

Läs också: Tumba centrum tappar H&M

Analytikerna hade enligt Infronts sammanställning av 14 estimat väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt -6.004 miljoner kronor.

Bruttomarginalen blev 46,3 procent, jämfört med förväntade 47,4 procent.

Siffrorna avser den nya redovisningen inklusive förändringar genom IFRS-16. På det gamla sättet att redovisa var H&M:s rörelseresultat -6.494 miljoner kronor. Enligt en sammanställning av sju analytikers estimat väntades rörelseresultatet på det gamla sättet att redovisa uppgå till -6.577 miljoner kronor.

H&M:s försäljning under perioden 1-24 juni sjönk med 25 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år. Tidigare har H&M redovisat försäljningen för perioden 1-13 juni, som sjönk med 30 procent i lokala valutor.

Läs också: Fortfarande nästan 4 000 H&M-butiker stängda

"Allteftersom butikerna återöppnats har vår totala försäljning successivt börjat att återhämta sig. Takten varierar stort mellan marknaderna, bland annat på grund av olika lokala restriktioner, men hittills har utvecklingen varit bättre än väntat", uppger vd Helena Helmersson i delårsrapporten.

"Även om den allmänna konsumtionen fortfarande är dämpad visar vår återhämtning att vårt sortiment är relevant och uppskattas av kunderna", skriver H&M vidare i rapporten.

Onlineförsäljningen ökade med 36 procent mätt i kronor och med 32 procent i lokala valutor i det gångna kvartalet.

"Den positiva utvecklingen för onlinehandeln har fortsatt även sedan vi börjat öppna våra butiker igen", skriver Helena Helmersson i vd-ordet.

Läs också: Ikea-bolag fortsätter öka i H&M

Exakt hur onlineförsäljningen har utvecklats hittills under juni förefaller dock inte framgå av delårsrapporten.

H&M-gruppen kommer under innevarande år stänga fler butiker, och öppna färre, än vad bolaget tidigare räknat med. Det framgår också av rapporten för det andra kvartalet.

"För helåret 2020 ökar stängningstakten och antalet öppningar minskar jämfört med tidigare planerat. Cirka 170 stängningar och cirka 130 öppningar planeras, vilket ger en nettominskning av antalet butiker om cirka 40", skriver H&M i rapporten.

Tidigare räknade bolaget med att öppna cirka 35 nya butiker netto under räkenskapsåret 2019/2020. Då planerades att cirka 130 att skulle stängas och att cirka 165 nya butiker inklusive franchise skulle öppnas.

Läs också: Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

Ny planerad H&M-butiksmarknad är Panama via franchise och en väntas öppna under första halvåret 2021. Här har bolaget tidigare sagt mot slutet av 2020.

H&M upprepar att Australien blir ny H&M-onlinemarknad, med planerad start under slutet av 2020.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det andra kvartalet (utgången av maj) till 40 miljarder kronor, en minskning med 3 procent justerat för valuta i förhållande till motsvarande period 2019. Varulagret utgjorde 19,2 procent (18,3) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader.

"De senare årens framgångsrika förändringsarbete inom H&M-gruppen ger goda förutsättningar för att både parera den pågående situationen och fortsätta det positiva momentum som bolaget befann sig i fram till covid-19-virusets utbrott", skriver bolaget om lagersituationen.

H&M bedömer samtidigt att prisnedsättningarna bedöms bli höga även under tredje kvartalet.

"Kostnaderna för prisnedsättningarna som en andel av omsättningen bedöms att öka med cirka 2 till 3 procentenheter under tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år", prognosticerar bolaget i rapporten för det andra kvartalet.

Mer om: h&m
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.126