23948sdkhjf

Fjärde butiken för Kennedies

Under sensommaren öppnar herrmodekonceptet butik i Uppsala.

Herrmodebutikskonceptet Kennedies öppnar butik i Gränby galleria i Uppsala i slutet av sommaren.

Butiken blir den fjärde för duon bakom butikskonceptet efter starten med butiken i Marieberg galleria i Örebro 2009 och som följts av butiker i Erikslund i Västerås 2011 och på Nygatan i centrala Örebro som öppnade 2013.

- Vi skrev kontraktet två veckor innan coronakrisen bröt ut på allvar i Sverige och ärligt kändes det först lite svettigt och vi började fundera på vad vi givit oss in på men oron försvann efter ett par veckor och nu känns det bara helt rätt, säger Peter Holmquist till Habit. 

Tillsammans med Christian Pennerborn öppnade Peter Holmquist första butiken för Kennedies för drygt tio år sedan.

- Gränby och Uppsala har varit på vår radar under en längre tid och vi har bara väntat på att rätt butikslokal skulle dyka upp. Geografiskt ligger Uppsala bra till för oss med närhet till butikerna i Örebro och Västerås och kontoret och lagret i Köping. Dessutom tror vi att det finns ett bra kundunderlag och att sortimentet passar bra i en universitetsstad som Uppsala.

Faktum är att duon även drivit butik utanför Västerås och Örebro tidigare nämligen  i Sollentuna mellan åren 2014 till 2016. De valde dock att stänga butiken 2016 då ett bra kundunderlaget inte riktigt fanns. I Uppsala är läget ett annat, siar Peter Holmquist. 

I juli börjar de att renovera ytan och bygga nya  butiken och hoppas kunna öppna någon gång kring månadskiftet augusti och september; också  för att inte missa den viktiga höststarten.

Butiksytan omfattar totalt 305 kvadratmeter med en säljyta på omkring 230 kvadratmeter.

Kennedies sortiment spänner i dag över ett  40-tal varumärken inom streetfashion och denim; allt från Adidas och Daily Paper till Les Deux, Tiger Jeans och Lee.

Den nya butiken ska föra ett liknande sortiment som de andra butikerna med några märkestillskott i höst som Woodbird och Caterpilar. 

 - Det har varit tio fantastiska år och vi tycker verkligen att det är superroligt att driva butiker och arbeta i den här branschen. Givetvis har vi gått på nitar som butiken i Sollentuna då vi var lite gröna och litade på fastighetsägaren. Samtidigt så var det en bra lärdom och framgent kommer vi att lita betydligt mer på vår egna magkänsla än om någon fastighetsägare säger att läget och butiksmixen är bra.

I framtiden vill duon även utöka ytorna på Marieberg och drömmar finns om att öppna fler butiker även om de i nuläget inte har några mer konkreta planer än så.

- Samtidigt är det bra att inte dra på sig för stora kostnader. Nu har vi även fått fart på vår webbutik som vi också väntar oss kommer booma. Vi har byggt upp en bra och effektiv lagerkapacitet i Köping och så kan de fysiska  butikerna också serva e-handelskunderna. Det ska bli spännande att se vad vi kan göra med webbutiken framgent också. 

 

Hur har ni parerat coronakrisen?

- Precis som alla andra i den här branschen har vi känt av minskade kundtillströmningar men vi har inte behövt permittera personal. Samtidigt har vår fina personal verkligen kämpat på och vi alla har höjt oss ett snäpp ytterligare. Som butiksägare kan vi verkligen vara glada över att vi har så bra personal och fina relationer både till kunder och leverantörer. När andra butiker i centrumen stängt tidigare har de även knuffat in kunder till oss eftersom vi valt att inte minska öppettiderna lika mycket som många andra, säger Peter Holmqvist. 

 - I en sådan här kris så gäller det bara att kämpa på. Coronakrisen fick oss också att ta steget att lansera vår webbutik även om vi kanske inte riktigt var färdiga med den. Vi behöver vara tillgängliga för våra kunder.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062