23948sdkhjf

Fjärde butiken för Kennedies

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Under sensommaren öppnar herrmodekonceptet butik i Uppsala.

Herrmodebutikskonceptet Kennedies öppnar butik i Gränby galleria i Uppsala i slutet av sommaren.

Butiken blir den fjärde för duon bakom butikskonceptet efter starten med butiken i Marieberg galleria i Örebro 2009 och som följts av butiker i Erikslund i Västerås 2011 och på Nygatan i centrala Örebro som öppnade 2013.

- Vi skrev kontraktet två veckor innan coronakrisen bröt ut på allvar i Sverige och ärligt kändes det först lite svettigt och vi började fundera på vad vi givit oss in på men oron försvann efter ett par veckor och nu känns det bara helt rätt, säger Peter Holmquist till Habit. 

Tillsammans med Christian Pennerborn öppnade Peter Holmquist första butiken för Kennedies för drygt tio år sedan.

- Gränby och Uppsala har varit på vår radar under en längre tid och vi har bara väntat på att rätt butikslokal skulle dyka upp. Geografiskt ligger Uppsala bra till för oss med närhet till butikerna i Örebro och Västerås och kontoret och lagret i Köping. Dessutom tror vi att det finns ett bra kundunderlag och att sortimentet passar bra i en universitetsstad som Uppsala.

Faktum är att duon även drivit butik utanför Västerås och Örebro tidigare nämligen  i Sollentuna mellan åren 2014 till 2016. De valde dock att stänga butiken 2016 då ett bra kundunderlaget inte riktigt fanns. I Uppsala är läget ett annat, siar Peter Holmquist. 

I juli börjar de att renovera ytan och bygga nya  butiken och hoppas kunna öppna någon gång kring månadskiftet augusti och september; också  för att inte missa den viktiga höststarten.

Butiksytan omfattar totalt 305 kvadratmeter med en säljyta på omkring 230 kvadratmeter.

Kennedies sortiment spänner i dag över ett  40-tal varumärken inom streetfashion och denim; allt från Adidas och Daily Paper till Les Deux, Tiger Jeans och Lee.

Den nya butiken ska föra ett liknande sortiment som de andra butikerna med några märkestillskott i höst som Woodbird och Caterpilar. 

 - Det har varit tio fantastiska år och vi tycker verkligen att det är superroligt att driva butiker och arbeta i den här branschen. Givetvis har vi gått på nitar som butiken i Sollentuna då vi var lite gröna och litade på fastighetsägaren. Samtidigt så var det en bra lärdom och framgent kommer vi att lita betydligt mer på vår egna magkänsla än om någon fastighetsägare säger att läget och butiksmixen är bra.

I framtiden vill duon även utöka ytorna på Marieberg och drömmar finns om att öppna fler butiker även om de i nuläget inte har några mer konkreta planer än så.

- Samtidigt är det bra att inte dra på sig för stora kostnader. Nu har vi även fått fart på vår webbutik som vi också väntar oss kommer booma. Vi har byggt upp en bra och effektiv lagerkapacitet i Köping och så kan de fysiska  butikerna också serva e-handelskunderna. Det ska bli spännande att se vad vi kan göra med webbutiken framgent också. 

 

Hur har ni parerat coronakrisen?

- Precis som alla andra i den här branschen har vi känt av minskade kundtillströmningar men vi har inte behövt permittera personal. Samtidigt har vår fina personal verkligen kämpat på och vi alla har höjt oss ett snäpp ytterligare. Som butiksägare kan vi verkligen vara glada över att vi har så bra personal och fina relationer både till kunder och leverantörer. När andra butiker i centrumen stängt tidigare har de även knuffat in kunder till oss eftersom vi valt att inte minska öppettiderna lika mycket som många andra, säger Peter Holmqvist. 

 - I en sådan här kris så gäller det bara att kämpa på. Coronakrisen fick oss också att ta steget att lansera vår webbutik även om vi kanske inte riktigt var färdiga med den. Vi behöver vara tillgängliga för våra kunder.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Nyhetsbrev

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Arkiv

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.152