23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Halverad försäljning för H&M-gruppen under andra kvartalet

Så mycket minskade H&M-gruppens försäljning under andra kvartalet och inledningen av juni.

H&M-gruppens nettoomsättning under det andra kvartalet, den 1 mars 2020 till 31 maj 2020 minskade med 50 procent till 28 664 miljoner kronor (57 474) jämfört med motsvarande period 2019.

I lokala valutor minskade nettoomsättningen med 50 procent.

Under samma period ökade onlineförsäljningen med 36 procent i svenska kronor och 32 procent i lokala valutor under samma period.

Onlineförsäljningen är öppen på 48 av företagets 51 onlinemarknader.

I pressmeddelandet uppger H&M tta försäljningsutvecklingen under det andra kvartalet  "påverkats kraftigt av Covid-19-situationen". I mitten av april av  var cirka 80 procent av koncernens butiker tillfälligt stängda och även om koncernen successivt återöppnat butiker på ett flertal marknader så är i dagsläget cirka 900 butiker fortsatt stängda. Det betyder att cirka 18 procent av koncernens 5 058 butiker fortfarande är tillfälligt stängda. 

"Återöppnandet på respektive marknad anpassas efter olika lokala restriktioner. Återhämtningstakten avseende försäljningen varierar stort mellan de olika marknaderna", uppger H&M.

Under knappa första halvan av juni, 1 till 13, minskade koncernen totala försäljning med 30 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2019.

Den 26 juni publicerar H&M-gruppen sexmånadersrapportenoch samtidigt ge en uppdaterad sammanfattning med anledning av situtaionen kring coronakrisen. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111