23948sdkhjf

Digitala mätverktyg kan minska e-handelsreturer

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

När provrummen flyttar in i hemmen blir de onödiga transporterna allt fler.

Ett stort problem med e-handeln är mängden varor som forslas fram och tillbaka, när kunder returnerar varor som har fel storlek eller färg.

Läs också: Ellos drar upp leveranstempot

Transporterna är ofta långa och belastar miljön helt i onödan. Dessutom är hanteringen kostsam, speciellt med tanke på att de flesta handlare använder fri frakt för returer. Flera e-handlare försöker därför minska antalet returer. Men hur?

Best transport föreslår bättre digitala verktyg för att mäta storlekar. De har gjort en undersökning som visar att hela 43 procent av svenskarna har returnerat en vara det senaste året.

Kvinnor i åldern 18–40 är de som i högst utsträckning beställer hem varor som de sedan inte behåller. Något som framkommer i undersökningen är också att digitala verktyg för att uppskatta storlekar skulle kunna minska de onödiga returerna.

– Ökad e-handel har resulterat i att provrummen har flyttat in i hemmen och många väljer att beställa hem samma plagg i flera olika storlekar. Här kan digitala verktyg för att mäta storlekar göra stor skillnad. Parallellt med returfrågan behöver e-handeln arbeta med val av emballage så att rätt förpackningsstorlek används. På så vis minskar vi mängden luft som transporteras, vilket också gör stor skillnad för klimatet, säger Niklas Knight, vd på Best transport.

Den främsta åtgärden som skulle få svenskarna att minska antalet returer är digitala verktyg för att uppskatta storlekar.

Ett tak för max antal varor per köptillfälle eller ett poängsystem som ger sämre förutsättningar för kunder som returnerar mycket är däremot inte populära åtgärder bland svenskarna.

– Just nu förändras konsumentbeteenden i hög takt, särskilt i den äldre målgruppen. I en påskyndad digitalisering och en snabbt föränderlig omvärld är det viktigt att komma ihåg att även små förändringar kan få stora resultat. Det är hög tid att använda digitaliseringen som verktyg för att förändra synen på returer och vända trenden, säger Niklas Knight. 

Mer om: best transport
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Nyhetsbrev

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Arkiv

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.157