Budskapet är tydligt: ”We can’t carry on with business as usual and speed up growth.” Bakom orden står Alice Wilby, talesperson och koordinator för Extinction Rebellion’s Fashion Action. Det är januari då hon är på besök i Stockholm. Alice Wilby är inbjuden av Swedish Fashion Council. Måhända ses det inte med blida ögon av alla i den svenska modebranschen att en organisation som företräder branschen välkomnar en aktivistgrupp som rackar ned på modeindustrin. Men Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, menar att branschen måste förhålla sig till organisationer som har en stor påverkan i frågor som rör klimathotet. Därför förespråkar hon en dialog.
– Frustrationen över branschens brist på initiativ är helt förståeligt. Det har bidragit till att den kulturella och ideologiska aktivismen växer i rasande takt. När det uppstår meningsskiljaktigheter är en dialog att föredra snarare än att gå i polemik, det är då vi kan förbättra saker tillsammans, säger hon och nämner Stella McCartneys kampanj för höstkollektionen 2019 där medlemmar ur Extinction Rebellion medverkade, som ett lyckat exempel.
– Att välja att göra ett sådant samarbete säger något om vår samtid; att vi måste jobba branschöverskridande, fortsätter hon.
Den gröna vågen och modebranschen
I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?