23948sdkhjf

Storstadssatsning för Blank the Hub

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Livsstilskonceptet Blank the Hub, grundat 2018, öppnar butik på Kungsmässan i Kungsbacka den 28 maj.

Butiken drivs, likt den som nyligen öppnade på Väla i Helsingborg, i regi av RC & Advisor.

Under våren har även butiksägaren Therese Bark, som öppnade butik för konceptet i Växjö,satsat med konceptet Köket som har fokus på produkter för köket och matplatsen. 

Efter vårens etableringar väntar under sensommaren och hösten första etableringarna av konceptet i Stockholmsområdet.

Exakt var i Stockholm kan inte Roger Johansson, ansvarig för etablering och affärsutveckling, gå ut med ännu men säger till Habit att det blir i de centrala- och södra delarna av innerstaden.

Blank The Hub erbjuder unika butiker med fokus på mellanstora städer i Sverige, men självklart är det intressant att etablera sig även i storstäderna om rätt förutsättningar ges, menar han.

– Konceptet bygger på att alla parter tar  ansvar för butiken; den lokala butiksentreprenören, leverantörerna och fastighetsägaren. Konceptet vänder sig till en kund som är intresserad av design, kvalitet, mode presenterat i en livsstilsmiljö, säger Roger Johansson till Habit.

Han lägger till att konceptet, erbjudandet och sortimentet kan i det nära samarbetet de har med leverantör, fastighetsägare och lokala driftpartner anpassas grundat på behovet och efterfrågan på just den lokala marknaden.

- Med anledning av coronapandemin så är det troligt att en av butikerna öppnar först  i augusti och en i oktober. Ett avtal är signerat och de andra hoppas jag kunna signera i veckan när jag befinner mig i Stockholm. Jag tycker att allt fler fastighetsägare börjar att på ett kreativt sätt föra diskussioner med ambition att anpassa hyresmodeller och förutsättningar utifrån den  marknad som butikerna verkat på de senaste åren, säger Roger Johansson.

En viktig parameter är också att butikerna drivs av lokala aktörer som kan sina marknader, menar han. 

- Det är en viktig del i det hela och vi tror mycket på det personliga mötet i butikerna. Kanske får vi se en retail revenge även i Sverige, efter den här första vågen av coronapandemin.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Sänd till en kollega

0.191