23948sdkhjf

Storstadssatsning för Blank the Hub

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Livsstilskonceptet Blank the Hub, grundat 2018, öppnar butik på Kungsmässan i Kungsbacka den 28 maj.

Butiken drivs, likt den som nyligen öppnade på Väla i Helsingborg, i regi av RC & Advisor.

Under våren har även butiksägaren Therese Bark, som öppnade butik för konceptet i Växjö,satsat med konceptet Köket som har fokus på produkter för köket och matplatsen. 

Efter vårens etableringar väntar under sensommaren och hösten första etableringarna av konceptet i Stockholmsområdet.

Exakt var i Stockholm kan inte Roger Johansson, ansvarig för etablering och affärsutveckling, gå ut med ännu men säger till Habit att det blir i de centrala- och södra delarna av innerstaden.

Blank The Hub erbjuder unika butiker med fokus på mellanstora städer i Sverige, men självklart är det intressant att etablera sig även i storstäderna om rätt förutsättningar ges, menar han.

– Konceptet bygger på att alla parter tar  ansvar för butiken; den lokala butiksentreprenören, leverantörerna och fastighetsägaren. Konceptet vänder sig till en kund som är intresserad av design, kvalitet, mode presenterat i en livsstilsmiljö, säger Roger Johansson till Habit.

Han lägger till att konceptet, erbjudandet och sortimentet kan i det nära samarbetet de har med leverantör, fastighetsägare och lokala driftpartner anpassas grundat på behovet och efterfrågan på just den lokala marknaden.

- Med anledning av coronapandemin så är det troligt att en av butikerna öppnar först  i augusti och en i oktober. Ett avtal är signerat och de andra hoppas jag kunna signera i veckan när jag befinner mig i Stockholm. Jag tycker att allt fler fastighetsägare börjar att på ett kreativt sätt föra diskussioner med ambition att anpassa hyresmodeller och förutsättningar utifrån den  marknad som butikerna verkat på de senaste åren, säger Roger Johansson.

En viktig parameter är också att butikerna drivs av lokala aktörer som kan sina marknader, menar han. 

- Det är en viktig del i det hela och vi tror mycket på det personliga mötet i butikerna. Kanske får vi se en retail revenge även i Sverige, efter den här första vågen av coronapandemin.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Adidas förlänger med dansk toppchef

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerade Swedish Fashion Association ett uppdaterat schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan ska sändas från en studio på Fotografiska.

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

VRG genomför riktad nyemission

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Nyhetsbrev

Engholms i nya händer

Arkiv

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Eton drar upp tempot i USA

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Mini Rodini till Zalando

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109