23948sdkhjf

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Öppnar andra och tredje butiken i vår och sommar. Därtill lanseras webbutik.

Gotländska Verkstan är ett nytt retailkoncept som såg dagens ljus med en butik i Ljugarn på östra Gotland i fjol. I slutet av maj öppnar en butik i Visby samt webbutik och därefter följer en tredje butik på Tofta i sommar.

I sortimentet finns förutom möbler och inredning även kläder och väskor.

Konceptet är skapat av Granitgrundaren Susanne Liljenberg, Maria Bengtsson, Magdalena Björnsdotter och Anna Fohlin. 

Målet är att växa med fler sommarbutiker runt om i Sverige under de närmaste åren och bygga vidare på konceptet att skapa nya och inspirerande butikskoncept på välbesökta semesterorter under sommarmånaderna.  

För att klara målsättningen har konceptet även en ny delägare i Susanne Liljenbergs tidigare kompanjon och medgrundare av Granit; Anett Jorméus. 

Det känns väldigt kul och inspirerande att återigen efter många år få arbeta med detaljhandel. Det är nu över 10 år sedan vi sålde Granit och jag har saknat branschen. Idag har webbutiker tagit över en stor del av den fysiska handeln. Mycket pga höga lokalhyror men även enkelheten att sitta hemma och handla. Men är du på semester så vill du handla här och nu. Man vill också ha något mer – en upplevelse. Utifrån det, kommer idén med pop up-stores på välbesökta sommarorter samt att hitta alternativa lokaler med hållbara hyror, säger Susanne Liljenberg i en kommentar.

Anett Jorméus har fram till nu arbetat med Granit och då med etablering och scouting av lokaler i Europa för varumärket och detaljahandelskedjan. På Verkstan får hon rollen som etableringsansvarig.

– När jag fick frågan om jag ville hoppa på Verkstan så kunde jag inte tacka nej. Det är mixen av alla härliga kompetenser som gör den här gruppen så intressant. Vi kompletterar varandra väldigt bra och så har vi ju väldigt kul ihop. Kreativiteten är lika hög som vår målsättning så vi har en spännande resa framför oss, säger Anett Jorméus.

Förutom ett utbud med möbler, inredningsdetaljer, väskor och kläder så väntar även vid nya Toftabutiken även en vintagemarknad och målarverkstad samt en marknad för gotländska företag som kan hyra en plats av Verkstan för att sälja sina produkter.

Mer om: verkstan | granit
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Sänd till en kollega

0.594