23948sdkhjf

Han blir ny vd för VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Lars Fins ha utsetts till ny vd för Venue Retail Group.

Han efteräder Jonas Ottosson som aviserade att han skulle lämna posten som vd i mitten av mars.

Lars Fins tillträder den 1 juni och kommer närmast från vd-posten för  blomsterföretaget Blomsterboda där han verkat på posten sedan bolagets start 2017.

Lars Fins beskrivs ha stor kunskap om sällanköpshandeln, nordisk detaljhandel, marknadsföring och försäljning samt verksamhetsutveckling och turn-aroundprocesser. 

Förutom Blomsterboda  har han även ett förflutet från posten som vd för hälsokostkedjan Life Europe.

Han har även medgrundat av färdigmatskonceptet Gooh som lanserades 2005 och har en ett längre förflutet iinom livsmedelsbranschen och har bland annat varit chef för Gröna Konsum och marknadsdirektör för Coop Sverige. 

Under 90-talet lanserade han Handlar´n och Tempo inom Axfood/Dagabs servicehandel. 

 

- Lars Fins stora erfarenhet av nordisk detaljhandel, marknadsföring och verksamhetsutveckling kommer vara en stor tillgång för bolaget. Att han dessutom har varit med i turn-aroundprocesser tidigare passar VRG utmärkt. Bolaget har under de senaste åren genomgått stora förändringar och Lars bakgrund, erkända driv och erfarenhet blir en viktig pusselbit, när nu bolaget är redo att ta nästa steg i förändringsresan, säger Tommy Jacobson, nytiilträdd styrelseordförande i Venue Retail Group i en kommentar.

På måndagen ansökte sko- och accessoarkoncernen till Stockholms tingsrätt  om att få förlänga rekonstruktionen som koncernen varit inne i sedan den 20 november i fjol i ytterligare tre månader. En del i rekonstruktionsplanen är att se över butikslägen.

- Venue Retail Group har bra butiker i bra lägen. Tillsammans med starka varumärkesleverantörer och en bra bas med välkända egna varumärken ser jag stora möjligheter för att utveckla bolaget mot ökad försäljning med god lönsamhet. Bolaget har kontroll över värdekedjan och kommunikationen med slutkunden, bland annat .genom en stor och lojal kundklubb och en växande onlineverksamhet, vilket är avgörande i dagens detaljhandel. Med en rad ytterligare förändringar och åtgärder ser jag stora möjligheter att bolaget ska bli lönsamt och framgångsrikt, säger Lars Fins, tillträdande vd för Venue Retail Group.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerade Swedish Fashion Association ett uppdaterat schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan ska sändas från en studio på Fotografiska.

Adidas förlänger med dansk toppchef

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

VRG genomför riktad nyemission

Engholms i nya händer

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Nyhetsbrev

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Arkiv

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.218