23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Men det finns ljusglimtar. Här växer bolaget.

Omsättningen under första kvartalet, januari till mars, minskade med nästan 9 procent till 172 miljoner kronor jämfört med motsvarande period i fjol. Bruttovinstmarginalen uppgick till 54 procent jämfört med nästan 57 procent året innan. Rörelseresultatet sjönk till 7,2 miljoner kronor jämfört med 18,5 miljoner.

Som hos många andra aktörer är det e-handeln som ökar, pådriven av förändrade konsumtionsmönster under coronapandemin. Bolagets egna e-handel ökade med 23 procent till knappt 18 miljoner kronor. Men den sammanlagda e-handeln, inklusive e-tailers, backade med 1,4 procent till 52,7 miljoner kronor.

Några marknader sticker ut, enligt bolagets rapport. Tyskland ökade under kvartalet med 28 procent mot föregående år tack vare e-tailers, medan Finland ökade 15 procent. Där ökade bolagets egna e-handel med 23 procent.

”Att upprätthålla en god likviditet är mycket viktigt och vid denna rapports publicering har bolaget 163 miljoner kronor i tillgänglig likviditet”, skriver Henrik Bunge, i en kommentar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.09