23948sdkhjf

Trögare även i e-modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sämre utveckling i e-modehandeln än normalt, enligt E-barometern för första kvartalet.

E-handelstillväxten i e-modehandeln uppgick till 14 procent
under första kvartalet, januari till mars, enligt E-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

I rapporten konstaterar Postnord att utvecklingen är sämre än vanligt även om e-modehandeln klarar sig betydligt bättre än den fysiska modehandeln som är en av de branscher som rammats hårdast av coronakrisen.

Jämfört med föregående år har 4 procentenheter färre uppgett att de e-handlat kläder och skor på nätet under en genomsnittlig månad. 

Värt att notera är att coronakrisen slog till i mars och rapporten avser även de två första måmaderna av året då effekten av coronaviruset knappt ännu märkts.

"Den sociala distanseringen märks även på vilken typ av kläder svenskarna konsumerar. Zalando rapporterar bland annat att försäljningen av mjukiskläder har ökat markant. Samtidigt går det sämre för lyxvaror och framförallt festkläder", skriver Postnord i rapporten.

Andelen e-handelskonsumenter som köpt kläder och skor uppgick under kvartalet till 34 procent.

4 procent av e-handelskonsumenterna har shoppat kläder och skor från utländska sajter. Senaste köpbeloppet utomlands uppgår till 1 057 kronor. Flest handlar mode från Storbritannien, följt av Tyskland och Kina.

Snittköpet i nätmodehandeln uppgick till 1 133 kronor under första kvartalet.

Kvartalstillväxten i sporthandeln på nätet blev god och landade på 18 procent. Men osäkerheten och konkurrensen i branschen är stor vilket påverkar framtidsutsikterna.

"23 procent av konsumenterna i undersökningen uppger att
de på grund av coronapandemin avser att handla sport- och fritidsprodukter i mindre utsträckning än vanligt,medan endast fyra procent uppger det
omvända", skriver Postnord i rapporten..

Andelen e-handelskonsumenter som köpt sport- och fritidsartiklar uppgår till 11 procent.

I sporthandeln på nätet uppgick snitköpet till 1 324 kronor.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Tumba centrum tappar H&M

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Nyhetsbrev

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Arkiv

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Hon blir ny vd för Åhléns

Efterträder Gustaf Öhrn den 1 september.

Invigningsdags för Naturkompaniet

H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nettominskning med 40 butiker när H&M stänger fler butiker än de öppnar.

Butiksnytt
Här satsar Mikael Sandström med ny butik

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Jobb & Karriär
Från Uniqlo till Marimekko

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.11