23948sdkhjf

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Spår tillväxt om 10 till 20 procent under 2020.

E-modehandlaren Zalando spår att GMV-försäljningen, gross merchandise value, för helåret 2020 ska öka med 10 till 20 procent och därtill räknar e-handlaren att intäktstillväxten ska ligga på 10 till 20 procent under 2020.

Därtill Zalando spår vidare att det justerade rörelseresultatet helåret 2020 ska landa inom intervallet 100 till 200 miljoner euro. Bolagets tidigare prognos var ett justerat rörelseresultat helåret 2020 inom intervallet 225 till 275 miljoner euro. 

Under tredje kvartalet lanserar Zalando partnerprogrammet Connected Retail för fysiska butiker i Sverige, Spanien och Polen.

Enligt bolagets rapport skickade anslutna fysiska butiker i Tyskland och Nederländerna under april  350 000 varor till Zalandos kunder. 

– Den fysiska detaljhandeln har drabbats hårt av coronakrisen. Samtidigt ser vi en ökad efterfrågan från detaljhandlare att digitalisera sin affär. Därför är vi väldigt glada att idag kunna meddela att svenska butiker från och med tredje kvartalet i år enkelt kan ansluta sig till Zalando-plattformen via vårt Connected Retail-initiativ. Butikerna får på så vis möjlighet att sälja sina produkter direkt till 32 miljoner aktiva Zalando-kunder online. Som en europeisk modeplattform med ett starkt logistiknätverk och en intelligent teknisk infrastruktur kan vi använda våra kapaciteter och resurser för att stödja branschen med de mest brådskande utmaningarna. Vårt team kommer att fortsätta arbeta i tät kontakt med våra partners för att snabbt säkra en smidig integration till vår plattform, säger Kenneth Melchior, direktör för norra Europa i en kommentar.

Under de senaste veckorna har 50 nya partner anslutit sig till programmet som Vaude, American Eagle Outfitters och Next Groups varumärke Lipsy London.

Under första kvartalet uppgick Zalandos försäljning till 1 524 miljoner euro vilket är en försäljningstillväxt på 10,6 procent. Under kvartalet ökade GMV-försäljningen med 13,9 procent.

Det justerade rörelseresultat uppgick till -98,6 miljoner euro under perioden. .Under kvartalet ökade antalet aktiva kunder med 17 procent till 32 miljoner.

Kunderna beställer i genomsnitt 4,7 gånger hos Zalando per år. I april ökade antalet nya kunder till Zalando med 39 procent.

Segment som ökar hos e-handlaren är barnmode, sportkläder, accessoarer och skönhetsprodukter.

Zalando ser också en ökad efterfrågan på mer hållbart mode.

Källa: Zalando
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Sänd till en kollega

0.11