23948sdkhjf

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Lägre förlust för Odd Molly vars försäljningen minskade med över 20 procent under första kvartalet.

Odd Mollys resultat förbättrades under första kvartalet men försäljningen fortsätter att minska och precis som för många modeaktörer slår coronkrisen mot bolaget främst på grund av minskad trafik till bolagets åtta egna fysiska butiker, återförsäljarnas butiker samt försenade leveranser av varor från vissa producenter. 

Modebolaget försöker parera pandemins skadeverkningar genom förkortade öppettider, dialog med hyresvärdar om hyreslättnader, uppskjuten betalning av skatter och korttidspermittering av personal.

Den totala nettoomsättningen under första kvartalet, januari till mars, minskade med 22 procent till 67,0 miljoner kronor (86,2).Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,3 procent (49,3).

Rörelseresultatet förbättrades och uppgick till -5,9 miljoner kronor (-17,6). Rörelseresultatet påverkades enligt bolaget positivt ”drivet av stärkt bruttovinstmarginal till följd av lägre lagernivåer samt kostnadsbesparingar”.

Resultat efter skatt uppgick till -7,3 miljoner (-19,2).

Korttidspermittering har skett per den 1 april och har därför inte haft någon finansiell effekt under det första kvartalet.

 

 Efter sommaren lanseras det förvärvade modemärket Hunkydory och enligt rapporten löper förberedelserna på enligt plan inför lanseringen.

 

Bolagets detaljhandelsverksamhet, egen försäljning till konsument via butiker och webbshop samt förvärvade secondhandplattformen Used By, minskade med 20 procent till 35,6 miljoner kronor (44,8) under första kvartalet.

Verksamheten påverkades negativt  av genomförda butiksstängningar och en svagare utveckling i de fysiska butikerna under andra halvan av mars till följd av färre besökare på grund av coronavirusets utbredning.

Samtidigt sätter bolaget stor tilltro till den egna digitala försäljningen och skriver i rapporten att den egna digitala kanalen är den som utvecklas bäst. 

 

Inga butiker stängdes under första kvartalet men förhandlingar pågår enligt rapporten med personal och hyresvärdar kring ytterligare butikstängningar i linje med planen att minska det egna butiksnätet och fokusera på onlineförsäljning, starka återförsäljare och partner.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Sänd till en kollega

0.14