23948sdkhjf

Fler butiker för Shaping New Tomorrow

Den danska herrmodeverksamheten öppnar snart butik i Århus och utesluter inte butiker i Sverige i framtiden.

Danska herrmodeföretaget Shaping New Tomorrow, grundat 2015, öppnar  butik i danska Århus i början av sommaren. 

Butiken blir den tredje för den Ålborgbaserade modeverksamheten efter enheter i Ålborg och Köpenhamn och i en intervju med danska Finans.dk häromdagen uppgav modeföretagets tre grundare att de siktar på att öppna omkring 30 butiker inom de närmaste åren.

Den från början digitala verksamheten ser en tillväxt för retail, åtminstone för företag som är födda digitalt, även om lejonparten av omsättningen alltid ska komma från webbutiken.

I dag står de fysiska butikernas försäljning för 25 procent av bolagets omsättning och till tidningen uppger bolaget att online alltid är primärt i fokus.

- Vi tror inte, att retail är död. Men online ska alltid vara grunden hos oss och det gör oss smidiga och flexibla. Det handlar om att utmana det traditionella kring hur vi ser på butiker och hitta nya lösningar, säger Kasper Ulrich, medgrundare och vd i Shaping New Tomorrow till tidningen. 

Huruvida någan av de 30 butikerna hamnar i Sverige, där modeföretaget är verksamt med egen webbutik, får framtiden utvisa.

Till Habit uppger Nikolaj Christensen, ansvarig för customer relations och kommunikation, att ”När vi tittar in i framtiden har vi Tyskland och Sverige i tankarna på nya möjliga platser att öppna butik på, och jag tror att nästa butik efter Aarhus faktiskt kommer att vara i Tyskland, eftersom vår försäljningen i Tyskland ”boomar” och utsikten på den tyska marknaden ser positiv ut för oss”.

I Tyskland tittar bolaget framförallt på möjlig etablering av butik i städer som Hamburg, München och Berlin, enligt Nikolaj Christensen.

Även i Sverige ökar modeföretagets digitala försäljningen bra enligt Nikolaj Christensen och han säger att man förväntar sig att tillväxten fortsätter och ser tecken på ökad försäljning.

Bäst i Sverige säljer märkets underdelar som klassiska byxor i svart och mörkblått och även mörkblåa shorts är populära i den svenska webbutiken.


En fysisk butik kan även bli verklighet i Sverige i framtiden men inte under innevarande år utan möjligen under 2021 men mest realistiskt under 2022 eller 2023, siar Nikolaj Christensen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063