23948sdkhjf

Fler butiker för Shaping New Tomorrow

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Den danska herrmodeverksamheten öppnar snart butik i Århus och utesluter inte butiker i Sverige i framtiden.

Danska herrmodeföretaget Shaping New Tomorrow, grundat 2015, öppnar  butik i danska Århus i början av sommaren. 

Butiken blir den tredje för den Ålborgbaserade modeverksamheten efter enheter i Ålborg och Köpenhamn och i en intervju med danska Finans.dk häromdagen uppgav modeföretagets tre grundare att de siktar på att öppna omkring 30 butiker inom de närmaste åren.

Den från början digitala verksamheten ser en tillväxt för retail, åtminstone för företag som är födda digitalt, även om lejonparten av omsättningen alltid ska komma från webbutiken.

I dag står de fysiska butikernas försäljning för 25 procent av bolagets omsättning och till tidningen uppger bolaget att online alltid är primärt i fokus.

- Vi tror inte, att retail är död. Men online ska alltid vara grunden hos oss och det gör oss smidiga och flexibla. Det handlar om att utmana det traditionella kring hur vi ser på butiker och hitta nya lösningar, säger Kasper Ulrich, medgrundare och vd i Shaping New Tomorrow till tidningen. 

Huruvida någan av de 30 butikerna hamnar i Sverige, där modeföretaget är verksamt med egen webbutik, får framtiden utvisa.

Till Habit uppger Nikolaj Christensen, ansvarig för customer relations och kommunikation, att ”När vi tittar in i framtiden har vi Tyskland och Sverige i tankarna på nya möjliga platser att öppna butik på, och jag tror att nästa butik efter Aarhus faktiskt kommer att vara i Tyskland, eftersom vår försäljningen i Tyskland ”boomar” och utsikten på den tyska marknaden ser positiv ut för oss”.

I Tyskland tittar bolaget framförallt på möjlig etablering av butik i städer som Hamburg, München och Berlin, enligt Nikolaj Christensen.

Även i Sverige ökar modeföretagets digitala försäljningen bra enligt Nikolaj Christensen och han säger att man förväntar sig att tillväxten fortsätter och ser tecken på ökad försäljning.

Bäst i Sverige säljer märkets underdelar som klassiska byxor i svart och mörkblått och även mörkblåa shorts är populära i den svenska webbutiken.


En fysisk butik kan även bli verklighet i Sverige i framtiden men inte under innevarande år utan möjligen under 2021 men mest realistiskt under 2022 eller 2023, siar Nikolaj Christensen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Snabbare Ellos

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Nyhetsbrev

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Arkiv

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Butiksnytt
Totême öppnar på NK

Boozt stänger och öppnar

Vilken blir Årets Modebutik 2020?

Dags att nominera din favoritbutik. Branschpriset delas ut på Habit Modebranschens Dag med Habit Fashion Awards.

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Jobb & Karriär
Går till Bambuser

Se alla Företagens egna nyheter

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.157