23948sdkhjf

Satsar med 33 meter lång sneakervägg

Mitt i coronakris har butikskonceptet Alternativet Sickla lanserat en större skosatsning i H&M:s tidigare lokaler.

I fredags öppnade livsstilskonceptet  Alternativet Sickla en rejäl sneakervägg i köpcentrumet Sickla köpkvarter i Nacka utanför Stockholm.

Ytan är inte inrymd i butiken utan istället har butikskonceptet tagit över H&M:s tidigare yta som man nu valt att utnyttja på ett litet nytt och udda vis.

 – Vi har ett gott samarbete med fastighetsägaren sedan tidigare och fick en rolig möjlighet när H&M nu stängt butiken i Sickla. Nu blir det en 33 meter lång vägg med både herr- och damskor. Det är ingen butik man kan gå in i utan en vägg med herrskor på ena sidan och damskor på den andra och så betjänar vi kunderna i gången utanför lokalen och använder delar av den tidigare butikslokalen som lageryta, säger Stina Höög Ahlstrand, medgrundare och inköpschef hos Alternativet Sickla och som arbetar för The Experiment till Habit.

Hon lägger till att kunderna även naturligtvis är välkomna in i den vanliga butiken också för skoinköp där andra skomodeller som inte är sneaker tillhandahålls.

 Alternativet Sickla har sedan tidigare skor i sortimentet men då har det rört sig om fyra varumärken men med den nya satsningen växlar butikskonceptet upp rejält och kan nu erbjuda skor från ett tjugotal varumärken däribland Vans, Veja, Pavement, Arkk, Svea, Teva, Superga, Pro Keds, New Balance, Fila, Gola, Garment Projects, Steve Madden och Puma.

– Vi vill skapa ett fashionsneakersortiment som också rimmar väl med det modeutbud vi har. Vi hade redan bestämt att göra denna satsning och nu när vi fick möjlighet att göra det på det här viset så kändes det väldigt spännande. Vi hade en väldigt positiv öppningshelg och hade även tatuerare på plats som kunde rita på skorna. Det var väl inte så många som vågade testa på helt nyinköpta skor men det var väldigt uppskattat ändå och lockade till sig publik och intresse.

 

Stina Höög Ahlstrand säger till Habit att den utökade skosatsningen varit planerad sedan länge och att man med coronakris och förändringar i centrumet försökt sig på ett litet annorlunda grepp.

– Först blev det total tvärnit i mars men de senaste veckorna har kunderna börjat komma tillbaka och jag tror att vi klarar oss bättre där vi ligger i Sickla och dit människor ändå alltid kommer för att handla livsmedel. Vi har även kommunicerat mycket med våra kunderna via sociala medier som Instagram och även använt oss av fastighetsägaren Atrium Ljungbergs tjänst Leveriet. Då har kunden handlat genom att höra av sig till butiken och så har Leveriets personal gått ut med varor till kunden via en Pick up point utomhus eller hemleverans med cykelbud.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078