23948sdkhjf

Satsar med 33 meter lång sneakervägg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Mitt i coronakris har butikskonceptet Alternativet Sickla lanserat en större skosatsning i H&M:s tidigare lokaler.

I fredags öppnade livsstilskonceptet  Alternativet Sickla en rejäl sneakervägg i köpcentrumet Sickla köpkvarter i Nacka utanför Stockholm.

Ytan är inte inrymd i butiken utan istället har butikskonceptet tagit över H&M:s tidigare yta som man nu valt att utnyttja på ett litet nytt och udda vis.

 – Vi har ett gott samarbete med fastighetsägaren sedan tidigare och fick en rolig möjlighet när H&M nu stängt butiken i Sickla. Nu blir det en 33 meter lång vägg med både herr- och damskor. Det är ingen butik man kan gå in i utan en vägg med herrskor på ena sidan och damskor på den andra och så betjänar vi kunderna i gången utanför lokalen och använder delar av den tidigare butikslokalen som lageryta, säger Stina Höög Ahlstrand, medgrundare och inköpschef hos Alternativet Sickla och som arbetar för The Experiment till Habit.

Hon lägger till att kunderna även naturligtvis är välkomna in i den vanliga butiken också för skoinköp där andra skomodeller som inte är sneaker tillhandahålls.

 Alternativet Sickla har sedan tidigare skor i sortimentet men då har det rört sig om fyra varumärken men med den nya satsningen växlar butikskonceptet upp rejält och kan nu erbjuda skor från ett tjugotal varumärken däribland Vans, Veja, Pavement, Arkk, Svea, Teva, Superga, Pro Keds, New Balance, Fila, Gola, Garment Projects, Steve Madden och Puma.

– Vi vill skapa ett fashionsneakersortiment som också rimmar väl med det modeutbud vi har. Vi hade redan bestämt att göra denna satsning och nu när vi fick möjlighet att göra det på det här viset så kändes det väldigt spännande. Vi hade en väldigt positiv öppningshelg och hade även tatuerare på plats som kunde rita på skorna. Det var väl inte så många som vågade testa på helt nyinköpta skor men det var väldigt uppskattat ändå och lockade till sig publik och intresse.

 

Stina Höög Ahlstrand säger till Habit att den utökade skosatsningen varit planerad sedan länge och att man med coronakris och förändringar i centrumet försökt sig på ett litet annorlunda grepp.

– Först blev det total tvärnit i mars men de senaste veckorna har kunderna börjat komma tillbaka och jag tror att vi klarar oss bättre där vi ligger i Sickla och dit människor ändå alltid kommer för att handla livsmedel. Vi har även kommunicerat mycket med våra kunderna via sociala medier som Instagram och även använt oss av fastighetsägaren Atrium Ljungbergs tjänst Leveriet. Då har kunden handlat genom att höra av sig till butiken och så har Leveriets personal gått ut med varor till kunden via en Pick up point utomhus eller hemleverans med cykelbud.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Nyhetsbrev

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Arkiv

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Ökad förlust för Lexington

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Butiksnytt
Totême öppnar på NK

Boozt stänger och öppnar

Vilken blir Årets Modebutik 2020?

Dags att nominera din favoritbutik. Branschpriset delas ut på Habit Modebranschens Dag med Habit Fashion Awards.

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Jobb & Karriär
Går till Bambuser

Se alla Företagens egna nyheter

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.109