23948sdkhjf

Så sålde Nelly – omsättningsförväntningar sänks med nytt fokus

Nelly ökade omsättningen med 1 procent till 305,3 (302,4) miljoner kronor under första kvartalet, januari till mars.

Dock sjönk rörelseresultat från -12,2 miljoner kronor till -27,2 miljoner kronor under perioden. Modehandlaren fokuserar sedan en tid försäljningen till de nordiska marknaderna vilket bolaget menar ska få positiv effekt på lönsamheten.

”Under kvartalet prioriterade Nelly kundrekrytering och försäljning framför marginal. Vi har också genomfört ett antal kostnadsbesparande åtgärder, till exempel en minskning av tjänstemannaorganisationen med cirka 25 tjänster och ett program med korttidsarbete i Borås där arbetstiden reducerats med 20 procent under tre månader”, skriver moderbolaget Qliro group i kvartalsrapporten.

Vidare skriver bolaget att rörelseresultatet påverkades negativt med cirka 10 miljoner kronor genom utförsäljningar och högre logistikkostnader som en direkt konsekvens av covid-19. Lageromsättningshastigheten ökade och returgraden fortsatte att minska något under kvartalet, uppger bolaget.

Nelly har en ny vd i Kristina Lukes som tillträdde den sista mars.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Rikt friluftsliv i norr motiverar Re-adventures expansion
Klädjätten investerar i biobaserat polyester: ”Ska förändra klädindustrin”
Stronger byter vd
Singular Society expanderar till Tyskland
Lili Assefa förstärker branschorganisation
Corona tog knäcken: ”Avvecklar klädmärket med stor sorg”
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14