23948sdkhjf

Fyra modemärken satsar med ny e-handel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Har öppnat nya webbutiker i dagarna.

I början av april öppnade nystartade modemärket Self Cinema, grundat i Stockholm av Anthony Rock och Samuel Thomas i fjol, webbutik på  modenischade e-handelsplattformen Centra.

Norska outdoormärket Northern Playground och badklädes- och resortvarumärkena Paula Beachwear och Oas har bytt plattform och öppnat nya webbutiker.

Oas har även fysiska butiker.

De senaste veckorna har modeplattformen noterat att allt fler varumärken önskar digitalisera hela sin försäljning – både direct-to-consumer och wholesale och e-handelsplattformens kontraktsportfölj växte med 15 procent under första kvartalet.

- Den bistra sanningen är att varumärken med en verksamhet som är helt beroende av försäljningen i de fysiska kanalerna har en tuff period nu, medans varumärken som ställt om och satsat på e-handel via egen Direct-to-Consumer sajt klarar sig bättre. Detta var ett faktum redan innan pandemin existerade, men nu påskyndas processen i accelererad takt vilket märks på den kraftigt ökade mängd förfrågningar vi har fått under de senaste veckorna. Vi gör vårt allra bästa för att så snabbt som möjligt kunna hjälpa fler varumärken att ställa om. Både Direct-to-Consumer och B2B-Wholesale, säger Martin Jensen, vd på Centra i en kommentar.

Därtill har plattformsbolaget sett en ökad efterfrågan på verktyg för att även sköta wholesaleförsäljningen digitalt i kölvattnet av fler inställda mässor och visningsveckor.

- Wholesaleförsäljning inom mode har länge halkat efter i digitaliseringen. Detta för att den varit beroende av det fysiska mötet där en stor del av affärerna görs på olika modemässor. När möjligheten att hålla dessa möten begränsas samtidigt som fysiska retailers nu får det tufft måste man tänka större och satsa mer på globala, digitala återförsäljare. Vårt Showroomverktyg tillåter varumärken att digitalt sälja B2B-wholesale till retailers världen över, vilket öppnar många nya dörrar samtidigt som det avlastar säljkåren.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Nyhetsbrev

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Arkiv

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.094