23948sdkhjf

Ska ge Dunderdon nytt liv

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Axel Nyhage går från Vagabond till rollen som affärsområdeschef för work- och streetwearmärket Dunderdon.

Axel Nyhage tillträdde den 1 april rollen som affärsområdeschef, business unit director, för varumärket Dunderdon.

Han har ett långt förflutet i modebranschen och kommer närmast från tjänsten som inköpschef hos skoföretaget Vagabond.

Dessförinnan arbetade han hos bland andra Peak Performance, som sortimentschef, och var även vd för modemärket The Local Firm som han också grundade och drev tillsammans med Richard Hutchinson.

Nu ska han tillsammans med ett team ta sig an Dunderdon som sedan 2018 är helägt av arbetsklädeskoncernen Hultafors group.

Varumärket grundades av Per-Ivan Hagberg i Göteborg 1997 och fick väldigt snabbt en tydlig position som ett innovativt work- och streetwearmärke som verkade inom gränslandet för arbetskläder och mode.

I början av 2000- talet hade Dunderdon konceptbutiker i Berlin, Portland, New York och Göteborg.

Efter en några år med stora utmaningar förvärvades sedan varumärket delvis av Hultafors group 2014 och sedan 2018 är arbetsklädeskoncernen helägare av företaget Tradeport där förutom Dunderdon även skomärkena Solid Gear och Toe Guard ingår.

Koncernen ser nu enligt Axel Nyhage stor potential i att återlansera Dunderdon som ett innovativt livsstilmärke. 

Fokus ligger på arbets- och outdoorkläder i gränslandet med mode; något som hela tiden varit stommen i varumärket och grunden i Per-Ivan Hagbergs designfilosofi.

  Det är väldigt roligt att ha fått det här uppdraget inte minst med starka ägare som Hultafors group i ryggen. Det är en väldigt bra matchning och vi bygger vidare på  Per-Ivan Hagbergs starka visioner som handlar om ärlighet, tidlöshet, hållbarhet, kvalitet, funktion och innovation. Det är en bra grund att stå på och ett starkt varumärke som många känner igen och har en relation till. Det finns ett väldigt tydligt arv och en stor potential och jag är superglad att vara en del av varumärkets spännande resa framåt, säger Axel Nyhage till Habit.

 

Tillsammans med ett litet team arbetar han nu på en relansering av varumärket. Dunderdon är och har dock genom åren varit tillgängligt på marknaden men där Axel Nyhages och teamets förändringar och nya idéer blir synliga till hösten 2021.

 Vi är ett litet team som kan dra stor nytta av ingå i en koncern där allt från produktion till distribution till  lager och logistik redan finns på plats och där vi kan fokusera på att vidareutveckla Dunderdon och bygga det som ett innovativt livsstilmärke.

 

Exakt hur varumärket ska se ut framgent är lite tidigt att berätta om menar Axel Nyhage. I dag ligger fokus på herrkläder men det finns produkter även för dam och hur det blir framgent är en av de saker som teamet arbetar med.

 Det är nära till hands att se Dunderdon som ett herrmärke och det kommer vi säkert ha fokus på även framåt också men det är just med bland annat sådana funderingar och idéer vi arbetar med nu, säger Axel Nyhage.

Läs mer om: Dunderdon | Hultafors group
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Om några veckor lanseras Amazon.se i Sverige. Funderar du på att sälja på sajten är det hög tid att agera. Här svarar Amazon-experten Anna Nordlander på de frågor som du inte har vågat ställa.

Jobb & Karriär
Hon blir ny vd för By Malene Birger

Toppjobb för Filippa K:s tidigare marknadschef Ellen Dixdotter som blir ny vd för danska modemärket By Malene Birger. Hon rekryteras internt men har ett längre förflutet från svensk modebransch.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

5 miljoner kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Här etableras Amazons lager i Sverige

Här stänger modekedjan

Plus

Så blev Carin Westers varumärke Åhléns bästsäljare

Carin Westers självbetitlade varumärke är Åhléns största dragplåster inom mode. Nu väntar global lansering. Habit har träffat grundaren som ansvarar för varuhuskedjans fyra egna etiketter.

Nyhetsbrev

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arkiv

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Norsk systertrio i svenskt modekedjesamarbete

Vändning för Adidas

Jollyroom plockar in kapital

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerades schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan sänds från en studio på Fotografiska.

Adidas förlänger med dansk toppchef

VRG genomför riktad nyemission

Engholms i nya händer

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Se alla Företagens egna nyheter

Fashion Management ny internationell universitetsutbildning

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Sänd till en kollega

0.125