23948sdkhjf

Ska ge Dunderdon nytt liv

Axel Nyhage går från Vagabond till rollen som affärsområdeschef för work- och streetwearmärket Dunderdon.

Axel Nyhage tillträdde den 1 april rollen som affärsområdeschef, business unit director, för varumärket Dunderdon.

Han har ett långt förflutet i modebranschen och kommer närmast från tjänsten som inköpschef hos skoföretaget Vagabond.

Dessförinnan arbetade han hos bland andra Peak Performance, som sortimentschef, och var även vd för modemärket The Local Firm som han också grundade och drev tillsammans med Richard Hutchinson.

Nu ska han tillsammans med ett team ta sig an Dunderdon som sedan 2018 är helägt av arbetsklädeskoncernen Hultafors group.

Varumärket grundades av Per-Ivan Hagberg i Göteborg 1997 och fick väldigt snabbt en tydlig position som ett innovativt work- och streetwearmärke som verkade inom gränslandet för arbetskläder och mode.

I början av 2000- talet hade Dunderdon konceptbutiker i Berlin, Portland, New York och Göteborg.

Efter en några år med stora utmaningar förvärvades sedan varumärket delvis av Hultafors group 2014 och sedan 2018 är arbetsklädeskoncernen helägare av företaget Tradeport där förutom Dunderdon även skomärkena Solid Gear och Toe Guard ingår.

Koncernen ser nu enligt Axel Nyhage stor potential i att återlansera Dunderdon som ett innovativt livsstilsmärke. 

Fokus ligger på arbets- och outdoorkläder i gränslandet med mode; något som hela tiden varit stommen i varumärket och grunden i Per-Ivan Hagbergs designfilosofi.

  Det är väldigt roligt att ha fått det här uppdraget inte minst med starka ägare som Hultafors group i ryggen. Det är en väldigt bra matchning och vi bygger vidare på  Per-Ivan Hagbergs starka visioner som handlar om ärlighet, tidlöshet, hållbarhet, kvalitet, funktion och innovation. Det är en bra grund att stå på och ett starkt varumärke som många känner igen och har en relation till. Det finns ett väldigt tydligt arv och en stor potential och jag är superglad att vara en del av varumärkets spännande resa framåt, säger Axel Nyhage till Habit.

 

Tillsammans med ett litet team arbetar han nu på en relansering av varumärket. Dunderdon är och har dock genom åren varit tillgängligt på marknaden men där Axel Nyhages och teamets förändringar och nya idéer blir synliga till hösten 2021.

 Vi är ett litet team som kan dra stor nytta av ingå i en koncern där allt från produktion till distribution till  lager och logistik redan finns på plats och där vi kan fokusera på att vidareutveckla Dunderdon och bygga det som ett innovativt livsstilmärke.

 

Exakt hur varumärket ska se ut framgent är lite tidigt att berätta om menar Axel Nyhage. I dag ligger fokus på herrkläder men det finns produkter även för dam och hur det blir framgent är en av de saker som teamet arbetar med.

 Det är nära till hands att se Dunderdon som ett herrmärke och det kommer vi säkert ha fokus på även framåt också men det är just med bland annat sådana funderingar och idéer vi arbetar med nu, säger Axel Nyhage.

Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125