23948sdkhjf

Färre e-handlar – då väljs mode bort

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

Under fjolåret handlade i snitt 70 procent av svenska folket på nätet. Under perioden 26 mars till  6 april 2020 sjönk den andelen till 66 procent, enligt en delrapport av E-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research för första kvartalet.

Läs också: Nordisk e-handel för 240 miljarder

Detta i takt med att svenskarna oroar sig för privatekonomin, och ekonomin i stort, och håller allt hårdare i plånböckerna. 

De flesta produktkategorier är drabbade av sjunkande konsumtion och oförändrade e-handelsandelar, skriver Postnord förutom livsmedel och apoteksvaror.

- Det är tydligt att konsumtionsbeteendena har förändrats under de senaste veckorna, i takt med virusets spridning. Väldigt många håller hårt i plånboken och den minskade konsumtionen i butik tycks än så länge inte kompenseras av att man handlar mer på nätet. Även e-handeln har det alltså tufft i dessa dagar. Undantagen är dagligvaror och apoteksvaror, där man både handlar mer totalt sett, och gör en större andel av köpen på nätet, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

En femtedel, 21 procent, av konsumenterna har skjutit specifika köp på framtiden och då drabbas kategorier som kläder och skor, möbler och heminredning, samt hemelektronik hårdast.

Det är vanligast att ha avstått från att köpa kläder och skor, vilket 18 procent ratat, samt möbler och heminredning, 18 procent, följt av hemelektronik, 15 procent.

Mer om: Postnord
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Dansk modekoncern stänger butiker

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Sänd till en kollega

0.125