Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare
I fredags, den 3 april, försattes The Shirt Factory i konkurs vid Stockholms tingsrätt. Det uppgav Svenska Dagbladet i helgen.
Till konkursförvaltare har Lars-Henrik Andersson på Cirio utsetts och på advokatbyråns sajt framgår nu att hela eller delar av verksamheten kan komma att säljas.
Lars-Henrik Andersson säger till Habit att han spår att varumärket kan leva vidare men då framförallt digitalt.
-Det finns intresse men det är för tidigt att säga något om det ännu. Om det blir en ny ägare till verksamheten så kan det säkert bli tal om att driva någon eller flera butiker men inte lika många som i dag.
Konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson tar även hand om butikskedjans Joys konkurs.
-The Shirt Factory är ett litet bättre prospekt än Joy då butikerna inte är lika många. Därtill hade The Shirt Factory kommit längre i sin digitala transformation vilket också är en fördel, säger Lars-Henrik Andersson.
Var det coronapandemin som sänkte även The Shirt Factory?
-Jag tror att det var en kombination av en tid med minskad butiksförsäljning och ett tvärstopp till följd av covid 19-pandemin.
Nu väntar utförsäljning i butikerna och konkursförvaltaren hoppas att utförsäljningen även digitalt ska kunna starta den här veckan, givet att betal- och logistiklösningar kommer på plats vilket är något som man arbetar på i nuläget.
- Som läget är nu under rådande coronapandemi och betydligt lägre trafik i butikerna så är det bra om vi kan dirigera så mycket trafik och försäljning som möjligt till nätet.
Skjortföretaget har nio fysiska butiker, försäljning via ett antal Åhlénsvaruhus samt webbutik och 28 anställda.
2018 uppgick omsättningen till nära 48 miljoner kronor och bolaget gjorde ett resultat om nära -2 miljoner kronor.
Modebolaget grundades 1988 av Linnéa Braun.