23948sdkhjf

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Många som använder sport- och funktionskläder känner nog redan till funktionen med Polygienes koncept. Under de senaste tio åren har företagets teknologi med att reducera den lukt som uppstår i kläderna när vi svettas kommit att uppskattas av de som gillar att träna och röra på sig, inomhus eller i skog och mark.

– Genom att vi kan behandla textil och material med en antibakteriell lösning hämmas bakterietillväxten vilket i sin tur tar bort den otrevliga odören, berättar Mats Georgson som är marknadschef på Polygiene. 

I dag finns Polygienes kunder huvudsakligen bland tillverkare av ledande premiumklädmärken inom sport och fritid och deras kunder. Det man erbjuder är textil- och materialbehandling, funktionslösningar och aktiv support gällande luktkontroll och Polygienes stays fresh-koncept.

– Anledningen till att vi valde att först satsa på fritidskläder var att vi ville visa att tekniken fungerar och för att bygga förtroende. För oss är det viktigt att kunderna kan tydligt uppleva nyttan med våra produkter i verkligheten, säger Mats Georgson.

Färre tvättar behövs

Att man nu också öppnar för samarbeten med modeindustrin har att göra med företagets fortsatta hållbarhetsfokus.

– Vi på Polygiene vill medverka till ett förändrat sätt att se på kläder överlag. Utvecklingen när det gäller hållbarhet i modebranschen har sedan länge gått åt fel håll. Faktum är att numera slängs ett genomsnittsplagg dubbelt så snabbt som för 10 år sedan.

– Tack vare användning av vårt antibakteriella koncept som tar bort lukt behöver plaggen inte tvättas lika ofta. Det i sin tur innebär att de också håller passform, färg och lyster längre.   

Miljön är den stora vinnaren.

– Om vi tvättade hälften så mycket som vi gör nu skulle vi spara motsvarande sex gånger av Sveriges totala utsläpp per år. Hållbarhetstänket i form av att vi kan behålla våra plagg längre kommer att vara ett nödvändigt steg för överlevnaden hos många företag i modebranschen. Tvätta mindre och behåll plaggen längre. Det blir en dubbel miljövinst.

Stöter bort virus

En annan positiv sidoeffekt är att Polygienes ytbehandling av kläder även fungerar som avstötande mot virus, något som även det väcker stort intresse i dessa tider.

– Med hjälp av test han man kunnat konstatera att 99 procent av de undersökta virusen försvinner i de material vi behandlar. Det är lite som om du skulle använda handsprit på kläderna, avslutar Mats Georgson.

Fakta om Polygiene AB

  • Polygiene grundades i ­januari 2006 genom en ­avknoppning från specialkemiföretaget ­Perstorp.
  • Bolaget utvecklar och säljer permanent luktkontroll till främst textilbranschen men säljer även antibakteriella lösningar anpassade för andra typer av ytor.
  • Teknologin för luktkontroll för textilier togs fram år 2007 och användningen har under de senaste åren växt kraftigt, särskilt inom sportkläder och sportartiklar. 
  • För närvarande levererar Polygiene sina produkter och lösningar till cirka 100 ledande klädmärken inom livsstilssegmentet, men inom kort ger man sig även in i modeindustrin i form av samarbeten men några av branschens främsta varumärken.
  • Läs mer på polygiene.com
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078