23948sdkhjf

Na-kd ökar 80 procent

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Modenäthandlaren går mot strömmen. Försäljningen under årets tre första månader slår fjolårets jämförbara siffror med råge.

När många i kläd- och skobranschen kämpar med sjunkande försäljning under coronautbrottet rapporterar e-handlaren Na-kd ett starkt första kvartal. Försäljningen under januari till mars ökade med cirka 80 procent jämfört med första kvartalet 2019. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ökningen under januari, februari och mars låg på mellan 77 och 83 procent.

Det var först i mars som coronalarmet fick kännbara konsekvenser för handeln. I mitten av månaden vek även försäljningen hos Na-kd, för att sedan öka igen.

”Sista veckan i mars presterade vi till och med bättre än budgeterat och det var vår bästa försäljningvecka under 2020 med en tillväxt på 130 procent jämfört med samma period föregående år”, skriver bolagets vd, Jarno Vanhatapio, i en kommentar.

Han förklarar ökningen med lojala kunder och att bolaget gör ”saker rätt”.
"Först och främst är vi till 90 procent online. Offline har drabbats hårdare. Vi säljer till över 70 länder varje månad och har en bra spridning även inom målgrupper. Vår prisklass är rätt konjunkturkänsligt och vi säljer både trend och bas", skriver Jarno Vanhatapio i en kommentar till Habit.

Men han påpekar också att bolaget tar höjd för ”alla scenarier”.
”Vi har gått igenom alla investeringar och overheadkostnader för att förbereda företaget för en relativt lång period med störningar på marknaden.”

Någon helårsprognos för 2020 vill han inte kommunicera.
"Speciellt inte dessa tider. Vi får återkomma till nya prognoser senare. Men vi är försiktigt optimistiska."
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Om några veckor lanseras Amazon.se i Sverige. Funderar du på att sälja på sajten är det hög tid att agera. Här svarar Amazon-experten Anna Nordlander på de frågor som du inte har vågat ställa.

Jobb & Karriär
Hon blir ny vd för By Malene Birger

Toppjobb för Filippa K:s tidigare marknadschef Ellen Dixdotter som blir ny vd för danska modemärket By Malene Birger. Hon rekryteras internt men har ett längre förflutet från svensk modebransch.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

5 miljoner kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Här etableras Amazons lager i Sverige

Här stänger modekedjan

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Nyhetsbrev

Plus

Så blev Carin Westers varumärke Åhléns bästsäljare

Carin Westers självbetitlade varumärke är Åhléns största dragplåster inom mode. Nu väntar global lansering. Habit har träffat grundaren som ansvarar för varuhuskedjans fyra egna etiketter.

Arkiv

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Norsk systertrio i svenskt modekedjesamarbete

Vändning för Adidas

Jollyroom plockar in kapital

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerades schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan sänds från en studio på Fotografiska.

Adidas förlänger med dansk toppchef

VRG genomför riktad nyemission

Engholms i nya händer

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Se alla Företagens egna nyheter

Fashion Management ny internationell universitetsutbildning

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Sänd till en kollega

0.109