23948sdkhjf

Na-kd ökar 80 procent

Modenäthandlaren går mot strömmen. Försäljningen under årets tre första månader slår fjolårets jämförbara siffror med råge.

När många i kläd- och skobranschen kämpar med sjunkande försäljning under coronautbrottet rapporterar e-handlaren Na-kd ett starkt första kvartal. Försäljningen under januari till mars ökade med cirka 80 procent jämfört med första kvartalet 2019. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ökningen under januari, februari och mars låg på mellan 77 och 83 procent.

Det var först i mars som coronalarmet fick kännbara konsekvenser för handeln. I mitten av månaden vek även försäljningen hos Na-kd, för att sedan öka igen.

”Sista veckan i mars presterade vi till och med bättre än budgeterat och det var vår bästa försäljningvecka under 2020 med en tillväxt på 130 procent jämfört med samma period föregående år”, skriver bolagets vd, Jarno Vanhatapio, i en kommentar.

Han förklarar ökningen med lojala kunder och att bolaget gör ”saker rätt”.
"Först och främst är vi till 90 procent online. Offline har drabbats hårdare. Vi säljer till över 70 länder varje månad och har en bra spridning även inom målgrupper. Vår prisklass är rätt konjunkturkänsligt och vi säljer både trend och bas", skriver Jarno Vanhatapio i en kommentar till Habit.

Men han påpekar också att bolaget tar höjd för ”alla scenarier”.
”Vi har gått igenom alla investeringar och overheadkostnader för att förbereda företaget för en relativt lång period med störningar på marknaden.”

Någon helårsprognos för 2020 vill han inte kommunicera.
"Speciellt inte dessa tider. Vi får återkomma till nya prognoser senare. Men vi är försiktigt optimistiska."
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081