23948sdkhjf

Na-kd ökar 80 procent

| Av Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Modenäthandlaren går mot strömmen. Försäljningen under årets tre första månader slår fjolårets jämförbara siffror med råge.

När många i kläd- och skobranschen kämpar med sjunkande försäljning under coronautbrottet rapporterar e-handlaren Na-kd ett starkt första kvartal. Försäljningen under januari till mars ökade med cirka 80 procent jämfört med första kvartalet 2019. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Ökningen under januari, februari och mars låg på mellan 77 och 83 procent.

Det var först i mars som coronalarmet fick kännbara konsekvenser för handeln. I mitten av månaden vek även försäljningen hos Na-kd, för att sedan öka igen.

”Sista veckan i mars presterade vi till och med bättre än budgeterat och det var vår bästa försäljningvecka under 2020 med en tillväxt på 130 procent jämfört med samma period föregående år”, skriver bolagets vd, Jarno Vanhatapio, i en kommentar.

Han förklarar ökningen med lojala kunder och att bolaget gör ”saker rätt”.
"Först och främst är vi till 90 procent online. Offline har drabbats hårdare. Vi säljer till över 70 länder varje månad och har en bra spridning även inom målgrupper. Vår prisklass är rätt konjunkturkänsligt och vi säljer både trend och bas", skriver Jarno Vanhatapio i en kommentar till Habit.

Men han påpekar också att bolaget tar höjd för ”alla scenarier”.
”Vi har gått igenom alla investeringar och overheadkostnader för att förbereda företaget för en relativt lång period med störningar på marknaden.”

Någon helårsprognos för 2020 vill han inte kommunicera.
"Speciellt inte dessa tider. Vi får återkomma till nya prognoser senare. Men vi är försiktigt optimistiska."
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Dansk modekoncern stänger butiker

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

Så sålde Odd Molly – förlusten minskar

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Sänd till en kollega

0.11