23948sdkhjf

Valerie flyttar "hem" till kunderna

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

I spåren av coronapandemin flyttar allt fler modemärken ”hem” försäljningen till kunderna genom att livesända och erbjuda virtuell livestyling och shopping via sociala kanaler som livechatt, Instagram och Facetime som sedan knyts till webbutiken.

Habit har tidigare pratat med Soft Goat som testat  liveshopping med hjälp av tekniken från Bambuser och  under ledning av Säker stil-duon Ebba von Sydow och Emilia de Poret.

Även Valerie Aflalo och medarbetarna i det egna modemärket Valerie kör nu liveshopping via egna kanaler.

De noterade snabbt gott gensvar från kunderna efter bara någon sändning.

Kommunikationen går både genom designern Valerie Aflalo  egna konto och modemärkets officiella konto och medarbetarna kommunicerar med kunderna genom att visa upp plaggen under särskilt säljtillfälle som sedan sparas i storiesfunktionen.

Ambitionen är att ”sända” en gång veckan och med olika teman varje gång och också använda butiken i Mood i Stockholm som utgångspunkt.

Och det handlar inte bara om att det trillar in fler order i webbutiken utan Valerie Aflalo menar att det är ett roligt sätt att även engagera personalen i butiken och låta dem komma med idéer på hur de kan arbeta.

Vi har redan testat teman som ”dress code” till exempel. Då handlar det inte bara om att visa upp våra plagg utan även hur man ska tänka kring att styla plagg på ett bra vis vid särskilda tillfällen och att bygga sin garderob, säger Valerie Aflalo till Habit.

Då detaljhandeln redan innan coronapandemin var inne i en tuff period och flera återförsäljare brottats med vikande försäljning en längre hade modeföretaget tagit flera steg till att arbeta mer digitalt, sälja i egna kanaler och hitta nya vägar att sälja på.

Flera av stretagierna som vi nu tar till och arbetar med hade vi redan tagit fram och börjat jobba efter men allt som händer nu pushar oss i rätt riktning mycket snabbare. Nu måste vi börja att arbeta på nya vis, säger Valerie Aflalao.

Vi hade kommit en bit på vägen men denna totala tvärnit i konsumtionen och kollaps i hela samhället var det nog ingen som kunnat förutspå bara för någon dryg månad sedan.

Hon vill uppmuntra fler att testa försäljning i sociala kanaler, som också  finns tillgängliga gratis, och berättar att hon har flera återförsäljare och butiksägare som är väldigt duktiga i sina sociala kanaler.  Då handlar det inte enligt Valerie Aflalo om att man har en massa följare utan att man känner sin kundkrets och kan kommunicera och engagera dem på ett vis som passar dem bäst.

Det har länge pratats om det personliga tilltalet i handeln och hur viktigt det är och forsatt också kommer att vara. Inte minst om konsumenterna väljer ännu mer nogrannt vad de vill lägga pengarna på.

Hon säger till Habit att hon inser att det är betydligt lättare för dem som är en mindre organisation att var snabbfotade och komma på nya strategier i tuffa tider.

– Visst är jag tacksam i dessa tider för att vi är nio anställda och inte stort bolag just nu. Men samtidigt har vi förutom e-handeln även en fysisk butik med hyra och löner att betala men det är bara att kämpa på och försöka hålla sig flytande igenom den här tiden. Vi har blivit ännu mer sammansvetasade sen Coronakrisen kom men också mer kreativa. 

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Arkiv

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Stylein växer digitalt

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Sellpy växer och nyanställer

Maska för alla

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.125