23948sdkhjf

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Hjälper e-handlare att förenkla frakten så att kunderna får en bättre leveransupplevelse.

Techbolaget Ingrid växlar upp med hjälp av kapital från riskkapitalbolaget Blq Invest. Med 12,25 nya miljoner i kassakistan ska företaget ta sin e-handelsplattform till nya marknader.

– Vi ska bli den främsta A- till B-lösningen för e-handlare och e-handlande, säger Ingrids vd Piotr Zaleski som grundade start up-bolaget 2015.

Affärsidéen är att hjälpa e-handlare förenkla frakten så att de kan erbjuda sina kunder en bättre leveransupplevelse. 

– Vår vision är att göra shopping online lika enkelt som det brukade vara i affären. Hittills har frakt varit ett hinder i upplevelsen. Med Ingrid vill vi ta bort konsumenternas ångest och e-handlarnas krångel. Det Klarna gjort för betalningar vill vi göra för frakt och vi ser fram emot att göra det tillsammans med blq invest, säger Piotr Zaleski.

Genom att individanpassa leveransalternativen i varje checkout skräddarsys frakten efter individen, inte tvärtom. Det förenklar köpprocessen och ger bättre marginaler för e-handlarna.

– Jag tror alla har en dålig fraktupplevelse att dela med sig av. Leveransupplevelsen är den ständiga huvudvärken för e-handelsindustrin och har stått i vägen för marknaden att växa ytterligare. Med sitt starka B2B2C-fokus har Ingrid skapat en plattform som kommer att förändra sättet vi ser på e-handel, säger Kamjar Hajabdolahi, grundare och partner hos det nystartade riskkapitalbolaget blq invest (building legacy quota).

Ingrids plattform hanterar redan i dag 10 procent av paketen på den svenska e-handelsmarknaden. Bland kunderna finns Apoteket AB, Na-kd, Plantagen och Adlibris (även delägare i Ingrid). Företaget har 30 anställda.

– Alla förutsättningar finns för att skala bolaget globalt med sales och marketing, säger Kamjar Hajabdolahi.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu
Plus

Den gröna vågen och modebranschen

I Storbritannien har Extinction Rebellion’s Fashion Action, XRFA, på kort tid vuxit till en världsomspännande rörelse som sätter press på modeindustrin. Är den ett hot eller står den svenska modebranschen och aktivisterna närmare varandra än vi tror?

Hos dem ökar e-handeln mest

Jobb & Karriär
Han rekryteras till ny roll i Boozt

Footways omsättning backar

Datum klara för inköpsdagarna i Nacka

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nyhetsbrev

Knowledge Cotton Apparel lanserar damkollektion

Arkiv

Nya augustidatum för Köpenhamns modevecka

På torsdagen kom beskedet att Copenhagen Fashion Week och mässorna Ciff och Revolver ska äga rum som planerat i augusti men flyttas en knapp vecka.

Butiksnytt
Här öppnar Glitter

Jobb & Karriär
Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Hon ska hjälpa Odd Molly med livesänd shopping

Footway vill köpa Caliroots

Förvärvade nyligen Sportamore och vill skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.

Rains vill byta läge i Stockholm

Den danska modeverksamhetens butik är tillfälligt stängd.

Butiksnytt
& Other Stories öppnar butik i Norge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Jobb & Karriär
Byter jobb hos Boozt

Stylein växer digitalt

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Butiksnytt
Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet i Stockholmsvaruhuset.

Maska för alla

Revolver lanserar digitalt showroom

I väntan på att presentera nya datum och hur kommande säsong i Köpenhamn ska arrangeras lanserar modemässan nytt samarbete med Traede.

Sellpy växer och nyanställer

Liten konkursökning i detaljhandeln – men lönsamheten hårt pressad

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Snabbare Ellos

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Stort omsättningstapp för Wesc

Masai i nya händer

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Se alla Företagens egna nyheter

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Sänd till en kollega

0.109