23948sdkhjf

Vill engagera kunderna att värna lokalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Och hoppas inspirera fler till liknande initiativ.

I rådande coronatider med fallande försäljning och dramatiskt minskning av kunder till fysiska butiker så är det flera butiksägare och kommuner runt om i landet som på olika vis och i olika kanaler uppmanar kunder till att värna den lokala handeln, restauranger och kaféer.

Också på andra vis än med kampanjer och reor.

En av dem är Dennis Wallenberg som driver två butiker för Jeansbolaget i Luleå och Piteå med sin fru Emma.

På onsdagen valde de att på Instagram gå ut och erbjuda kunderna vid köp av ett par jeans gratis lunch genom ett citykort laddat med 100 kronor.

Erbjudandet ska, i alla fall i ett första skede, pågå fram till söndag och Dennis Wallenberg räknar med att dela ut omkring 300 presentkort.

  – Vi är väldigt tacksamma för att vi har så fina kunder som väljer att stötta oss och den lokala handeln. Det är särskilt roligt i sådana här tuffa tider att tänka på att vi också byggt upp den här fina kundkretsen på relativt kort tid. Med presentkorten vill vi framförallt hjälpa till att stötta den lokala handeln, men även engagera människor till att tänka lokalt. Vi vill hålla stan levande. Vi har valt att fokusera på restauranger och kaféer som också har färre kunder i dessa tider, men kunden väljer själv vem hen stöttar, säger Dennis Wallenberg till Habit.  

Han har drivit butikerna för Jeansbolaget i Luleå och Piteå i två och ett halvt respektive ett och ett halvt år. Han säger att de just nu håller sig flytande och tror, trots att de också tappat kunder, att tappet till deras butiker inte varit lika stort som för många andra, tack vare sina stamkunder.

Butikerna ligger i en galleria och precis som i många andra gallerior runt om i Sverige har fastighetsägaren erbjudit butikerna att korta ned öppettiderna och även hålla stängt på söndagarna. Ett erbjudande som Dennis Wallenberg förstår att många tackar ja till när kundtillströmningen minskat dramatiskt och för att kunna dra ned på bemanning men han tycker att det är fel väg att gå i ett första läge.

– Vi har valt att fortsätta att ha öppet som vanligt just nu och även på söndagarna och vi resonerar så att om vi vill att kunderna ska komma ut till oss så måste vi också möta kunderna på deras villkor. För att det ska vara möjligt så är det jag som ägare som öppnar butiken många dagar, och jag jobbar även söndagar själv.  Vi butiksägare får ju helt enkelt komma ut på golvet igen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

XXL tar in kapital

Årets pristagare av Global Change Award 2020

Cavaliere ställer om produktion – syr munskydd och läkarrockar

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Nyhetsbrev

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Arkiv

Zalando vinstvarnar

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Moda byter månad

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Designer-trio i Habits webbinarie

Vilket utrymme finns det för personlighet som frilansande designer, hur generös är branschen och varför är mentorskap en god idé?

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

Flera modeveckor inställda

Herrmodeveckor ställs in eller får nya datum.

Tyska dotterbolag för Esprit i rekonstruktion

H&M vill se hyreslättnader

Stora kedjor vägrar betala tyska hyror

Klädgrossist i konkurs

Scoretts vd: "Det mest akuta är likviditetsbristen"

Peter Blomquist vill uppmana leverantörerna att sitta lugnt i båten och inte gripas av panik.

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Berlins i konkurs

Performance Days inställd

Branschorganisation byter namn

Nike över förväntan

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Oscar Jacobson för Smarteyes

Handelsstopp för VRG

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.094