23948sdkhjf

Vill engagera kunderna att värna lokalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Och hoppas inspirera fler till liknande initiativ.

I rådande coronatider med fallande försäljning och dramatiskt minskning av kunder till fysiska butiker så är det flera butiksägare och kommuner runt om i landet som på olika vis och i olika kanaler uppmanar kunder till att värna den lokala handeln, restauranger och kaféer.

Också på andra vis än med kampanjer och reor.

En av dem är Dennis Wallenberg som driver två butiker för Jeansbolaget i Luleå och Piteå med sin fru Emma.

På onsdagen valde de att på Instagram gå ut och erbjuda kunderna vid köp av ett par jeans gratis lunch genom ett citykort laddat med 100 kronor.

Erbjudandet ska, i alla fall i ett första skede, pågå fram till söndag och Dennis Wallenberg räknar med att dela ut omkring 300 presentkort.

  – Vi är väldigt tacksamma för att vi har så fina kunder som väljer att stötta oss och den lokala handeln. Det är särskilt roligt i sådana här tuffa tider att tänka på att vi också byggt upp den här fina kundkretsen på relativt kort tid. Med presentkorten vill vi framförallt hjälpa till att stötta den lokala handeln, men även engagera människor till att tänka lokalt. Vi vill hålla stan levande. Vi har valt att fokusera på restauranger och kaféer som också har färre kunder i dessa tider, men kunden väljer själv vem hen stöttar, säger Dennis Wallenberg till Habit.  

Han har drivit butikerna för Jeansbolaget i Luleå och Piteå i två och ett halvt respektive ett och ett halvt år. Han säger att de just nu håller sig flytande och tror, trots att de också tappat kunder, att tappet till deras butiker inte varit lika stort som för många andra, tack vare sina stamkunder.

Butikerna ligger i en galleria och precis som i många andra gallerior runt om i Sverige har fastighetsägaren erbjudit butikerna att korta ned öppettiderna och även hålla stängt på söndagarna. Ett erbjudande som Dennis Wallenberg förstår att många tackar ja till när kundtillströmningen minskat dramatiskt och för att kunna dra ned på bemanning men han tycker att det är fel väg att gå i ett första läge.

– Vi har valt att fortsätta att ha öppet som vanligt just nu och även på söndagarna och vi resonerar så att om vi vill att kunderna ska komma ut till oss så måste vi också möta kunderna på deras villkor. För att det ska vara möjligt så är det jag som ägare som öppnar butiken många dagar, och jag jobbar även söndagar själv.  Vi butiksägare får ju helt enkelt komma ut på golvet igen.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skapar möbler av återvunna strumpbyxor

Dansk modekoncern stänger butiker

Underklädesjätte stänger 250 butiker

Hyllad designer för Ellos

Plus

Elin Larsson i stor intervju: Rusta för en cirkulär spelplan

I en tid när många bolag kämpar för överlevnad uppmanar hållbarhetsexperten Elin Larsson till innovation och affärsutveckling.

Modedesigner relanserar webbutik

Nyhetsbrev

Snabbare Ellos

Arkiv

Butiksnytt
Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

Plus

Sveriges nästa modehopp

En mix av couture och ready to wear. Det är ingredienserna till den nya designerstjärnan Amanda Borgfors Mészáros varumärke som lanseras i höst.

Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Butiksnytt
Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Stort omsättningstapp för Wesc

Så kan Fanny drivas vidare

Masai i nya händer

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Jeansbolagets Göteborgsbutik i konkurs

Så mycket minskade försäljningen i fysisk modehandel i april

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Ökad förlust för Lexington

Branschprofilen Jan Björnum har avlidit

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Boozt stänger och öppnar

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

UC: Konkursvåg ser ut att avta i maj

Liten i Eton

Tar över The Shirt Factory

Wasséns i konkurs

Fristads säger upp

The Shirt Factory i nya händer

Zalando lanserar partnerprogram för svenska butiker

DEBATT: Texilimportörernas öppna brev till Stefan Löfven

Fjärde etableringen för Lager 157 i vår

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Sänd till en kollega

0.078