23948sdkhjf

Distributör startar skjortmärke

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportmanship ligger bakom nytt i skjortkoncept som lanseras online och med pop up-butik.

Berkeley Shirts är ett nystartat svensk skjortkoncepet signerat distributören Sportmanship i Göteborg.

Läs också: Sportmanship och Henri Lloyd gör slut

Ambitionen med märket är att ”fylla gapet mellan business och casual” och konceptet som benämns som ”smart casual”.

I fokus finns den vita skjortan, inte minst en variant i selvage denim som är vävd i traditionella skyttelvävstolar för denimtyger, men även andra varianter.

I lanseringssortiment finns ett 30-tal skjortor, varav 9 är vita, men även randiga och enfärgade även i andra kulörer och i bomull och lin. Bland tygleverantörerna återfinns de italienska vävarna Albiate, Canclini, ﬔomas Mason och Albini och skjortorna tillverkas i en familjeägd fabrik i norra Portugal. Till Habit uppger Joel Strömberg, ansvarig för e-handel och digital marknadsföring,  att man säljer enbart herrskjortor och har initialt valt att utveckla alla plagg i slim fit.

Men i förhållande till många andra varumärken menar Joel Strömberg att företaget  valt att göra en  slim fit som är något bredare över bröst och midja för att passa fler kroppstyper. Ambition är  att i takt med försäljningen addera ytterligare passformer.

– Vi älskar skjortor och skapar tidlösa plagg som går att bära till det mesta, som är bekväma och som håller länge. Vi styrs inte av trender eller mode. För oss är det naturligt att en skjorta fungerar lika bra på affärsmöten och bröllop som på middagar eller på stranden, säger Dennis Lindgren, head of design i en kommentar.

Sportmanship, som sedan tidigare grundat profilklädesmärket  Berkeley Company, Sail Racing och MMV Bags, samt varit delägare i det danska klädmärket NN07 har ett längre förflutet att också utvecklar produkter och sortiment.

Därtill är företaget distributör och har  i dag hand om internationella varumärkena Völkl, Dalbello, Marker, Dolomite och On Running på den svenska marknaden.

Lanseringen av skjortkonceptet sker via egen webbutik och affärsmodellen är i huvudsak anpassad för onlineförsäljning. Dock ska märket visa upp sig med en första pop up-butik som öppnar i Victoriapassagen i Göteborg den 16 april till den 16 maj och butiken ska följas av flera.

– Vårt huvudfokus är online men vi ser inte att det på något sätt krockar med att finnas hos duktiga återförsäljare och de diskussionerna kommer vi att inleda nu. Vårt onlinefokus i kombination med gedigen erfarenhet in-house och direktkontakt, utan mellanhänder, med vävare och fabriker möjliggör att vi kan erbjuda välsydda och ärligt tillverkade skjortor, med tyger från de främsta vävarna, till en rationell prisbild i båda leden, säger Joel Strömberg till Habit.

– Att visa upp oss i Göteborg är ett naturligt första steg efersom det är härifrån vi kommer. Vi har som ambition att öppna fler pop-up-butiker framåt, både i Sverige och internationellt.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Nyhetsbrev

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Arkiv

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.156