23948sdkhjf

Distributör startar skjortmärke

Sportmanship ligger bakom nytt i skjortkoncept som lanseras online och med pop up-butik.

Berkeley Shirts är ett nystartat svensk skjortkoncepet signerat distributören Sportmanship i Göteborg.

Läs också: Sportmanship och Henri Lloyd gör slut

Ambitionen med märket är att ”fylla gapet mellan business och casual” och konceptet som benämns som ”smart casual”.

I fokus finns den vita skjortan, inte minst en variant i selvage denim som är vävd i traditionella skyttelvävstolar för denimtyger, men även andra varianter.

I lanseringssortiment finns ett 30-tal skjortor, varav 9 är vita, men även randiga och enfärgade även i andra kulörer och i bomull och lin. Bland tygleverantörerna återfinns de italienska vävarna Albiate, Canclini, ﬔomas Mason och Albini och skjortorna tillverkas i en familjeägd fabrik i norra Portugal. Till Habit uppger Joel Strömberg, ansvarig för e-handel och digital marknadsföring,  att man säljer enbart herrskjortor och har initialt valt att utveckla alla plagg i slim fit.

Men i förhållande till många andra varumärken menar Joel Strömberg att företaget  valt att göra en  slim fit som är något bredare över bröst och midja för att passa fler kroppstyper. Ambition är  att i takt med försäljningen addera ytterligare passformer.

– Vi älskar skjortor och skapar tidlösa plagg som går att bära till det mesta, som är bekväma och som håller länge. Vi styrs inte av trender eller mode. För oss är det naturligt att en skjorta fungerar lika bra på affärsmöten och bröllop som på middagar eller på stranden, säger Dennis Lindgren, head of design i en kommentar.

Sportmanship, som sedan tidigare grundat profilklädesmärket  Berkeley Company, Sail Racing och MMV Bags, samt varit delägare i det danska klädmärket NN07 har ett längre förflutet att också utvecklar produkter och sortiment.

Därtill är företaget distributör och har  i dag hand om internationella varumärkena Völkl, Dalbello, Marker, Dolomite och On Running på den svenska marknaden.

Lanseringen av skjortkonceptet sker via egen webbutik och affärsmodellen är i huvudsak anpassad för onlineförsäljning. Dock ska märket visa upp sig med en första pop up-butik som öppnar i Victoriapassagen i Göteborg den 16 april till den 16 maj och butiken ska följas av flera.

– Vårt huvudfokus är online men vi ser inte att det på något sätt krockar med att finnas hos duktiga återförsäljare och de diskussionerna kommer vi att inleda nu. Vårt onlinefokus i kombination med gedigen erfarenhet in-house och direktkontakt, utan mellanhänder, med vävare och fabriker möjliggör att vi kan erbjuda välsydda och ärligt tillverkade skjortor, med tyger från de främsta vävarna, till en rationell prisbild i båda leden, säger Joel Strömberg till Habit.

– Att visa upp oss i Göteborg är ett naturligt första steg efersom det är härifrån vi kommer. Vi har som ambition att öppna fler pop-up-butiker framåt, både i Sverige och internationellt.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125