23948sdkhjf

Färre butiksanställda hos H&M väntas få provision

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Så sias utfallet bli efter höjda försäljningsmål.

I slutet av november i fjol skrev Habit om H&M:s nya provisionssystem för butiksanställda som skulle gälla från 1 december och innebar att  provisionen endast betalas ut om butiken uppnår ett specificerat försäljningsmål samtliga tre månader under varje kvartal. Personal och facket var kritiska till förändringarna.

Läs också: Tumba centrum tappar H&M

I veckan uppgav tidningen Arbetet, efter att de första utbetalningarna enligt det nya systemet skett, att färre anställda fått provison då kravet nu är kopplat till butikernas försäljningssiffror. Enligt en butiksanställd som tidningen talat med har bara 3 av 27 butiker i den region hon arbetar i kvalificerat sig för provision. Den butiksanställde ska tidigare ha fått mellan 1 000 och 1 500 kronor i provision per månad.

Min butik fick ingenting, vilket var förväntat, eftersom målet praktiskt taget är omöjligt att uppfylla. H&M menar att man kan påverka sin provision mer. Men nu har vi kvitto på att det inte blev så. Jag har slitit jättehårt, mött kunder, varit service minded och alltihop. Ändå blev det ingenting. Vad mer kan vi göra? säger kvinnan, som vill vara anonym, till Arbetet.

Enligt Handels är det för tidigt att sia om hela utfallet av förändringen innan 25 mars så systemet slår igenom fullt ut.

Men de signaler vi har fått tyder på att det tyvärr blivit som vi befarade då, att betydligt färre av våra medlemmar får provision, säger Jens Lundberg, pressekreterare till tidningen.

Till Arbetet uppger H&M att koncernen ska fortsätta att utvädera det nya provisionssytemet under våren i dialog med de anställda men vill inte kommenterar inte provisionmodellen eller resultat då det betecknas som konkurrenskänslig information.

”Vi förstår och respekterar att detta innebär en förändring men är glada och stolta över att fortsatt kunna erbjuda provision som förmån. Detaljhandeln är en bransch i förändring och det uppdaterade provisionssystemet syftar till att engagera och belöna en långsiktig tillväxt”, uppger H&M:s presskontakt Johanna Behrer Till tidningen.

Mer om: H&M | H&M group
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Nyhetsbrev

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Arkiv

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Gina Tricot stänger butikerna i Tyskland

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Kinnevik storsäljer i Zalando

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.172