23948sdkhjf

Färre butiksanställda hos H&M väntas få provision

Så sias utfallet bli efter höjda försäljningsmål.

I slutet av november i fjol skrev Habit om H&M:s nya provisionssystem för butiksanställda som skulle gälla från 1 december och innebar att  provisionen endast betalas ut om butiken uppnår ett specificerat försäljningsmål samtliga tre månader under varje kvartal. Personal och facket var kritiska till förändringarna.

Läs också: H&M stänger ytterligare två svenska butiker

I veckan uppgav tidningen Arbetet, efter att de första utbetalningarna enligt det nya systemet skett, att färre anställda fått provison då kravet nu är kopplat till butikernas försäljningssiffror. Enligt en butiksanställd som tidningen talat med har bara 3 av 27 butiker i den region hon arbetar i kvalificerat sig för provision. Den butiksanställde ska tidigare ha fått mellan 1 000 och 1 500 kronor i provision per månad.

Min butik fick ingenting, vilket var förväntat, eftersom målet praktiskt taget är omöjligt att uppfylla. H&M menar att man kan påverka sin provision mer. Men nu har vi kvitto på att det inte blev så. Jag har slitit jättehårt, mött kunder, varit service minded och alltihop. Ändå blev det ingenting. Vad mer kan vi göra? säger kvinnan, som vill vara anonym, till Arbetet.

Enligt Handels är det för tidigt att sia om hela utfallet av förändringen innan 25 mars så systemet slår igenom fullt ut.

Men de signaler vi har fått tyder på att det tyvärr blivit som vi befarade då, att betydligt färre av våra medlemmar får provision, säger Jens Lundberg, pressekreterare till tidningen.

Till Arbetet uppger H&M att koncernen ska fortsätta att utvädera det nya provisionssytemet under våren i dialog med de anställda men vill inte kommenterar inte provisionmodellen eller resultat då det betecknas som konkurrenskänslig information.

”Vi förstår och respekterar att detta innebär en förändring men är glada och stolta över att fortsatt kunna erbjuda provision som förmån. Detaljhandeln är en bransch i förändring och det uppdaterade provisionssystemet syftar till att engagera och belöna en långsiktig tillväxt”, uppger H&M:s presskontakt Johanna Behrer Till tidningen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125