23948sdkhjf

Möt Whyreds nya kreativa chef

| Av Habit | Tipsa redaktionen

Hör Jessy Heuvelink prata karriärråd på Habits frukostforum.

Jessy Heuvelink har nästan 20 års erfarenhet i modebranschen. Efter avslutade konst- och modestudier i Nederländerna, där han är född, bar det av till Paris när han var 21 år, där han praktiserade hos Christian Lacroix.

– Jag jobbade i sex sju månader på en av hans fem ateljéer med ansvar för coutureklänningar och hjälpte bland annat till på två visningar, berättar Jessy Heuvelink för Habit. 

Läs också: Designer-trio i Habits webbinarie

Karriären tog fart när han flyttade till södra Tyskland och tog jobbet som designer hos Adidas.
– Det här var inte mitt första val, men man kan inte leva på baguetter, skrattar han. Jag gick från couturehantverk till att helt plötsligt jobba superstrukturerat med sportdesign. Men jag lärde mig otroligt mycket där under mina tre år.

Jessy Heuvelink kom till Sverige för 15 år sedan efter att Johan Lindeberg hörde av sig och ville rekrytera honom till J. Lindeberg i Stockholm.
– Why not, tänkte jag och flyttade hit, säger han. 

Det blev elva år hos J. Lindeberg, varav sex år som chefdesigner. Därefter tog designerkarriären en ny riktning. Numera arbetar Jessy Heuvelink sedan tre månader tillbaka som kreativ chef hos Whyred och sedan fyra år tillbaka som designer hos Oscar Jacobson.

Jessy Heuvelink berättar mer och sin karriär på Habits frukostforum som arrangeras tillsammans med Nordiska textilakademin. Där delar han också med sig av karriärtips utifrån egna erfarenheter.

– Jag vill gärna inspirera människor. Jag har också haft förebilder i branschen och fått en hel del råd och inspiration, så om jag kan bidra så vill jag gärna ge tillbaka, säger han.

Läs mer om Habits frukostforum här. Övriga medverkande är Carin Wester, kreativ chef på Åhléns, Amanda Borgfors Mészárosdesigner hos ATP Atelier och Marcus Larsson, grundare och designer, Ljung.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eton drar upp tempot i USA

Butiksnytt
Isabel Marant har öppnat på NK

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Nyhetsbrev

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Arkiv

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Filippa K satsar på svenskt specialläder

Filippa K har skapat en ny spårbar leveranskedja för svenskt specialläder. Tre exklusiva plagg släpps i höst/vinter-kollektionen.

Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.156