23948sdkhjf

Nytt nummer av Habit

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Om säsongens sistaminuten-trender, Stand Studios tillväxtresa, Totême och mycket mer.

Nellie Kamras resa med Stand Studio har rullat i expressfart sedan starten 2014, med en tillväxttakt på runt 100 procent varje år. Varumärket har fått stort genomslag och spridits som en löpeld världen över till 40 marknader via 750 återförsäljare. Till sin hjälp har hon internationella profiler som Bella Hadid, Kendall och Kylie Jenner. Alla bär de Nellie Kamras färgstarka fuskpälsar.

I samma liga spelar Elin Klings och Karl Lindmans modevarumärke Totême som haft en imponerande tillväxtresa sedan grundandet för sex år sedan. Under fjolåret ökade varumärket med 130 procent till 108 miljoner kronor. Om tre år väntas bolaget omsätta 700–750 miljoner kronor. Nu skördar duon frukten av ”hårt arbete” med att lansera egna butiker internationellt.

Receptet för en optimerad butik stavas vässade inköp. För hösten kvalar praktfull nyromantik in som säsongens starkaste budskap. Maximalistiska kreationer i en jordtonad palett pyntad av bleka pasteller och neon. Habit har valt sju sjudande trender att komplettera orderblocken med.

Framgångsrika retailaktörer har också förstått vikten av ett starkt ledarskap. ”Riktigt bra coachning av butikssäljare i kundservice ger både högre och snabbare utväxling än att lägga pengar på skyltning”, lyder ett av stalltipsen.

Den prisade chefen Charlotte Nordén, vd på Cellbes, tror på emotionellt ledarskap som visar vem du är. Hon jobbar efter devisen ”Sedd, hörd och bekräftad”.

Möt också Louise Björnram, modisten som satsar tio år på att utbilda sig till hattmakare. ”Hatten är en rolig accessoar, lite som att ha klackskor, man sträcker lite extra på sig, men slipper få ont i fötterna.”

3D, AR och VR är nödvändiga byggklossar för branschen. Men att som utbildare hålla jämna steg med den digitala utvecklingen visar sig vara en jätteutmaning. Beckmansstudenten Rita Roslin tog saken i egna händer.

Trevlig läsning!

Katarina Angelin
Chefredaktör Habit

Klicka här för att läsa tidningen!

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.109