23948sdkhjf

Så halverades Isbjörns returer

| Av Katarina Angelin | Tipsa redaktionen

Barnklädesmärket har hittat ett sätt att minska e-handelsreturerna med 50 procent.

I början av oktober i fjol lanserade Isbjörn of Sweden en AI-driven chatbot på sin webbshop. Målet var att minimera antalet storleksbyten.

Läs också: Nordisk e-handel för 240 miljarder

– Vi har halverat antalet returer sedan oktober. Det är ju en sjuka i hela branschen att kunden beställer plagg i två eller tre storlekar och skickar tillbaka de som inte passar. Effekten av chatboten har även märkts tydligt på kundservice med minskade telefonsamtal, säger vd Maria Frykman Forsberg till Habit.

Chatboten går under namnet Bernard. För varje ny kund han hanterar desto bättre blir han på att klara sitt uppdrag.

– Vi vill primärt guida kunden till att fråga om storlekar. Frågorna hanteras supereffektivt. Vi har också byggt in lite kärlek och humor, med charmiga svar och emojis. Det känns väldigt personligt, säger Maria Frykman Forsberg.

Vilka utmaningar har ni mött?
– Det handlar om olika små återvändsgränder som kunden har stött på. Då föder vi in mer substans i Bernard, fler svar som han kan hantera.

Läs också: Hon ska minska Bubblerooms returer

Ett konkret exempel är att chatboten än så länge bara förstår svenska.

– När kunden tilltalar honom på till exempel engelska svarar han: Oj, jag förstår inte. Nu planerar vi att översätta honom till engelska så att vi kan supporta våra internationella kunder.

Utöver miljön, hur mycket pengar har ni sparat sedan lanseringen?
– Mellan 150 000 till 200 000 kronor på minskad frakt och lagerhantering. Sedan är det en enorm bonus för miljön. Här har vi en hög svansföring generellt. Då måste man vara så miljövänlig som det bara går över hela linjen. Man kan inte blunda för vissa saker.

Är tekniken dyr att utveckla?
– Det är dyrt och vi skulle aldrig kunna göra det själva. Vi tog fram Bernard tillsammans med byrån Salgado, som i sin tur gjorde det i samarbete med Facebook. Vi var lite av ett pilotprojekt och fick ett bra pris.

Nu har den Uppsalabaserade byrån Salgado nominerats till Årets Guld M i kategorin Årets Digitala lösning för chatboten Bernard.

Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Nyhetsbrev

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Arkiv

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

XXL ser ljusning

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.156