23948sdkhjf

Här är trenderna i handeln

| Av Christina Bild | Tipsa redaktionen

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet på Euroshop.

Snabbare, enklare, rörligare, roligare. Mobilt, energismart och hållbart. Framtidens handel mäts inte i köp per kvadratmeter utan i upplevelse per sekund. Christina Bild rapporterar från Düsseldorf om några av trenderna från megamässan Euroshops 2 300 utställare.  

En av de nya speglarna som visades upp. Foto: Christina Bild 

Provrummets betydelse

Rätt belysning, speglar och manöverutrymme för selfies är fundamental när köpbesluten tas via sociala medier. Brittiska Folio mirrors säljer speglar med HD-kamera och touchscreen som kan registrera kundernas interaktion, marknadsföra produkter och skapa GDPR-anpassade kundprofiler. En annan spegel är integrerad med makeup-turtorials där kunden kan spara sina nya färdigheter i molnet. Folio har också en fitness-spegel, programmerbar med olika träningsprogram som visas av en digital PT. 

Ansorg var en av många som visade provrumsbelysning i olika steg med alternativ som solsken, middag och ”bodylight”. Flera föredragshållare nämnde också franska Bonprixs system där kunden loggar in i butiken och via en app noterar vad hen vill prova. Sedan samlar en säljare in plaggen som väntar i provrummet inom tio minuter. 

Hologramexponering

En roterande 3D-bild av en gnistrande diamantring, ett pumpande hjärta, ett framrusande tåg eller en virtuell shoppingassistent eller PT. Trängseln var stor i hologramföretagens montrar, framför allt hos kreativa Hypervsn, som saluför ett helintegrerat system för att skapa, hantera och exponera 3D-innehåll i hologramform.  Hypervsn talar om 20-procentiga försäljningsökningar för produkter som hologramexponeras. 

Minnesvärda dofter

Nu försöker handeln kapitalisera på insikten att det är doftsinnet som skapar de starkaste, mest långvariga minnena. Och minnen är en förutsättning för att skapa kundlojalitet. Inredningsföretaget Propulzija visade butiksställ för kaffepaket, exponerade med kaffedoftande ånga, medan Vizona demonstrerade ett doftmoln vars doft upplevdes olika för alla som drog handen genom ångorna, beroende på den egna kroppsdoften. Barer där kunden själv blandar parfymer, oljor eller hudprodukter visades också på mässan och spås bli en växande marknad. 

Återvinning i dockverkstan

Ansiktslösa, mittemellan-beiga och könlöst strömlinjesmala. Eller (fortfarande ansiktslösa) i starka färger som knallgrönt, högglansigt guld, brons, silver eller metallicfärger. Trenden inom skyltdockor spretar rejält. Många företag slår också på trumman för återvinningsbara material, bland andra Lideimmagine, vars frigolitdockor går att ställa in i många positioner och bara väger 4 kilo.

En annan mässtrend är dockor, torsos och kroppsrelaterade expoställ för smycken, klädda i sammet, mollskinn eller läder. 

Butiksbarista

För att utveckla butiken till ett upplevelsecentrum är mat och dryck centralt – så centralt att mässan adderat en ny hall för mat i butiksmiljö. Cup&Cino har gjort traditionella kaffemaskiner i 25 år men satsar nu stenhårt mot butiker med smarta mini-kaféer som är extremt enkla att hantera.

Kaffemaskiner, bakeoff-ugnar och läskkylar ska erbjuda hög kvalitet och multifunktion på minimal yta. Maskinerna måste dessutom vara snygga för att matcha sällanköpshandelns nivå på butiksinredning. VFK Renzels minimala, snygga läskkyl är ett typexempel på utvecklingen.

Personalisering 2.0

Personalisering är ingen nyhet men med ny teknik öppnas möjligheter inom tidigare oprövade segment. I dag kan bilder appliceras med UV/LED-teknik på material som textil, glas, plast och produkter som kläder, smycken, kosmetik, leksaker – allt.

– Vi kan även gravera på trä och metall, berättar Tat Trana på Roland DG, som erbjuder både mjukvara och maskiner som idag närmar sig en vanlig skrivare i storlek.

Roland har också kunder som Mediamarkt, där kunderna kan sätta egna bilder på till exempel mobiltelefoner och skrivare i 95 spanska butiker.  

Papper materialet för dagen

Kartong och wellpapp är materialet för dagen för alla sorters säljställ och expomaterial. Gärna i trovärdigt returpappersbrunt som ger korrekta miljösignaler, men också i oändliga andra varianter. Paperlounges dragspelskonstruerade pallar och podier väger ingenting, är lätta att stuva undan och ett 30 centimeter högt podie kan bära hela 100 kilo. Spectrum Scan, som gör allehanda kartongställ, fångade mångas uppmärksamhet med ett fyra meter långt lok av wellpapp. Även för exklusivare bärkassar lyfts den returpappersbruna färgen fram.

 Pop-up på turné

Tänk dig en långtradare som rullar in i staden, fullastad med material som på några timmar förvandlas till ett shopping- och nöjesnav för lokala hantverkare och butiker, restauranger och kaféer, träningsytor och scenframträdanden. Efter några dagar eller en längre period plockas allt ned och pop-up-cirkusen drar vidare till nästa stad. Bakom idén ligger amerikanska arkitektbyrån Little.  

Överraskningar!

Provrum som blir dj-bås under event och helger. Föredrag och event i butiken. Kafé eller blomsteravdelning. Oliver Plantenberg, vd på Usables, tycker att butikerna behöver tänja fantasin. Usables säljer bland annat prisbelönta Gravity lifter, en fritt svävande, roterande plattform, lämplig för smycken, klockor och kosmetik.

Usabels säljer även ett exponeringsskåp som kan användas för kampanjer och tävlingar, där kunderna får en nyckel att testa. Den som kan låsa upp skåpet vinner en produkt, rabatt eller liknande samtidigt som företaget kan samla in data.

Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Cavaliere ställer om produktion – syr munskydd och läkarrockar

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Nyhetsbrev

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Arkiv

Datum fast för Copenhagen Fashion Week och mässorna – samarbetar för att möta branschens behov

XXL tar in kapital

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Årets pristagare av Global Change Award 2020

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Zalando vinstvarnar

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Moda byter månad

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Flera modeveckor inställda

Herrmodeveckor ställs in eller får nya datum.

Designer-trio i Habits webbinarie

Vilket utrymme finns det för personlighet som frilansande designer, hur generös är branschen och varför är mentorskap en god idé?

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

Tyska dotterbolag för Esprit i rekonstruktion

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

H&M vill se hyreslättnader

Klädgrossist i konkurs

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Performance Days inställd

Branschorganisation byter namn

Nike över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.125