23948sdkhjf

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Hållbarhetsfrågan växer sig allt större även inom e-handeln. Ett av de företag som leder vägen är H&M som från och med nu erbjuder sina kunder möjligheten att välja ett fossilfritt levernasalternativ när de shoppar online.

Läs också: Helena Helmersson om H&M:s förändrade framtid

– Vi är glada att se ett ökat intresse för hållbarhet hos våra kunder och jobbar ständigt för att ge dem större möjlighet att göra fler enkla och hållbara val i vardagen. Därför känns det spännande att våra tjänster i butik nu kompletteras med ett klimatsmart leveransalternativ för vår kund online, vilket även driver utvecklingen mot en mer hållbar e-handel, säger Filip Ekvall, landschef H&M Sverige, i en kommentar.

H&M har utvecklat erbjudandet ihop med frakttjänsten Instabox, som levererar varor till cirka 400 smarta skåp runt om i landet. Instabox inledde den 14 februari arbetet med att gå över helt till fossilfria bränslen. Övergången beräknas vara klar under andra kvartalet i år.

– För oss på Instabox är det viktigt att vara en positiv kraft i samhället. Vi vill gå till jobbet och vara stolta. Förhoppningsvis kan vi visa vägen för andra transportbolag, säger Alexis Priftis, grundare och vd på Instabox.

Bilarna som levererar H&M:s paket körs med bränslet HVO100. Med fossilfria leveranser minskar koldioxidutsläppen med uppemot 90 procent jämfört med konventionell diesel.

Det klimatsmarta leveransalternativet  är kostnadsfritt för medlemmar i H&M:s lojalitetsprogram om kunden handlar för över 200 kronor. För icke medlemmar kostar leveransen 39:90 kronor, vilket är samma pris som för H&M:s billigaste leveransalternativ.

Mer om: H&M | hållbarhet | Instabox
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

Skobutiker i konkurs

Färre e-handlar – då väljs mode bort

När konsumenterna skjuter på inköp av sällanköpsvaror så drabbas även e-handeln, uppger Postnord.

E-handlaren inför korttidsarbete

Polygiene redo ta klivet in i modebranschen

Hållbarhetstänk i fokus när Polygiene inom kort lanserar samarbeten med några av de främsta varumärkena inom modebranschen.

Jaber i konkurs

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Nyhetsbrev

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Nio fysiska butiker och 28 anställda berörs. Konkursförvaltaren uppger att intresse för att förvärva märket finns.

Arkiv

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Copenhagen Fashion Week: "Beredda att ändra planerna om det behövs"

Kan tvingas planera om sedan danska regeringen förlängt förbud gällande folksamlingar.

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Hockeyprofil för Scorett

Går från att vara ansikte utåt till egen kollektion.

Ny marknadschef på Björn Borg

Plus

Modestudenten som tog saken i egna händer

Rita Roslin investerade själv tid och pengar för att förkovra sig i 3D.

Jobb & Karriär
Föreslås till Kinnevik

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Jobb & Karriär
Arbesko rekryterar ny försäljningschef

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Boozt drar tillbaka prognos – skriver ned lager

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

Modekedjan klarar inte hyran

Fastighetsbolaget Västsvensk logistik, som äger Kappahls huvudkontor, har bara fått halva hyran från modekedjan i april.

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

De föreslås till Björn Borg

Mässförändringar för Ciff

Danska modemässans planer på att arrangera barnmodedelen som fristående mässa skjuts på framtiden.

Jobb & Karriär
Från Elevenate till Addnature

Positivt för H&M före corona

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

H&M har inlett dialog om permitteringar

Explosion av nya medlemmar till Handels

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Årets pristagare av Global Change Award 2020

XXL tar in kapital

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Se alla Företagens egna nyheter

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125