23948sdkhjf

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Hållbarhetsfrågan växer sig allt större även inom e-handeln. Ett av de företag som leder vägen är H&M som från och med nu erbjuder sina kunder möjligheten att välja ett fossilfritt levernasalternativ när de shoppar online.

Läs också: Tumba centrum tappar H&M

– Vi är glada att se ett ökat intresse för hållbarhet hos våra kunder och jobbar ständigt för att ge dem större möjlighet att göra fler enkla och hållbara val i vardagen. Därför känns det spännande att våra tjänster i butik nu kompletteras med ett klimatsmart leveransalternativ för vår kund online, vilket även driver utvecklingen mot en mer hållbar e-handel, säger Filip Ekvall, landschef H&M Sverige, i en kommentar.

H&M har utvecklat erbjudandet ihop med frakttjänsten Instabox, som levererar varor till cirka 400 smarta skåp runt om i landet. Instabox inledde den 14 februari arbetet med att gå över helt till fossilfria bränslen. Övergången beräknas vara klar under andra kvartalet i år.

– För oss på Instabox är det viktigt att vara en positiv kraft i samhället. Vi vill gå till jobbet och vara stolta. Förhoppningsvis kan vi visa vägen för andra transportbolag, säger Alexis Priftis, grundare och vd på Instabox.

Bilarna som levererar H&M:s paket körs med bränslet HVO100. Med fossilfria leveranser minskar koldioxidutsläppen med uppemot 90 procent jämfört med konventionell diesel.

Det klimatsmarta leveransalternativet  är kostnadsfritt för medlemmar i H&M:s lojalitetsprogram om kunden handlar för över 200 kronor. För icke medlemmar kostar leveransen 39:90 kronor, vilket är samma pris som för H&M:s billigaste leveransalternativ.

Mer om: H&M | hållbarhet | Instabox
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Nyhetsbrev

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Lanseringsdags för The Wiman

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Ännu ett styrelseuppdrag för Tretorns vd

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.125