23948sdkhjf

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Hållbarhetsfrågan växer sig allt större även inom e-handeln. Ett av de företag som leder vägen är H&M som från och med nu erbjuder sina kunder möjligheten att välja ett fossilfritt levernasalternativ när de shoppar online.

Läs också: Tumba centrum tappar H&M

– Vi är glada att se ett ökat intresse för hållbarhet hos våra kunder och jobbar ständigt för att ge dem större möjlighet att göra fler enkla och hållbara val i vardagen. Därför känns det spännande att våra tjänster i butik nu kompletteras med ett klimatsmart leveransalternativ för vår kund online, vilket även driver utvecklingen mot en mer hållbar e-handel, säger Filip Ekvall, landschef H&M Sverige, i en kommentar.

H&M har utvecklat erbjudandet ihop med frakttjänsten Instabox, som levererar varor till cirka 400 smarta skåp runt om i landet. Instabox inledde den 14 februari arbetet med att gå över helt till fossilfria bränslen. Övergången beräknas vara klar under andra kvartalet i år.

– För oss på Instabox är det viktigt att vara en positiv kraft i samhället. Vi vill gå till jobbet och vara stolta. Förhoppningsvis kan vi visa vägen för andra transportbolag, säger Alexis Priftis, grundare och vd på Instabox.

Bilarna som levererar H&M:s paket körs med bränslet HVO100. Med fossilfria leveranser minskar koldioxidutsläppen med uppemot 90 procent jämfört med konventionell diesel.

Det klimatsmarta leveransalternativet  är kostnadsfritt för medlemmar i H&M:s lojalitetsprogram om kunden handlar för över 200 kronor. För icke medlemmar kostar leveransen 39:90 kronor, vilket är samma pris som för H&M:s billigaste leveransalternativ.

Läs mer om: H&M | hållbarhet | Instabox
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Om några veckor lanseras Amazon.se i Sverige. Funderar du på att sälja på sajten är det hög tid att agera. Här svarar Amazon-experten Anna Nordlander på de frågor som du inte har vågat ställa.

Jobb & Karriär
Hon blir ny vd för By Malene Birger

Toppjobb för Filippa K:s tidigare marknadschef Ellen Dixdotter som blir ny vd för danska modemärket By Malene Birger. Hon rekryteras internt men har ett längre förflutet från svensk modebransch.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

5 miljoner kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Här etableras Amazons lager i Sverige

Plus

Så blev Carin Westers varumärke Åhléns bästsäljare

Carin Westers självbetitlade varumärke är Åhléns största dragplåster inom mode. Nu väntar global lansering. Habit har träffat grundaren som ansvarar för varuhuskedjans fyra egna etiketter.

Här stänger modekedjan

Nyhetsbrev

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arkiv

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Norsk systertrio i svenskt modekedjesamarbete

Jollyroom plockar in kapital

Vändning för Adidas

De deltar under digitala visningsveckan

På onsdagen kommunicerades schema för kommande Stockholm Fashion Week. Lejonparten av inslagen under veckan sänds från en studio på Fotografiska.

VRG genomför riktad nyemission

Adidas förlänger med dansk toppchef

Engholms i nya händer

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Priveq tar majoritetspost i Trendhim – Daniel Wellingtons tidigare vd kliver in som styrelsemedlem

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Jobb & Karriär
Från Miinto till Zalando

Eton drar upp tempot i USA

Mini Rodini till Zalando

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Se alla Företagens egna nyheter

Fashion Management ny internationell universitetsutbildning

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Sänd till en kollega

0.141