23948sdkhjf

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

På tisdagen kom E-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research och där framgår att  e-modehandeln omsatte 13 miljarder 2019 och står för 20 procent av den totala modehandeln.

Läs också: Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

21 procent av e-modehandeln är damkläder medan herrmode står för  12 procent herrkläder och skohandeln på nätet tar 9 procent av e-modekakan.

Modehandeln tillhör de mest utvecklade branscherna på nätet och 36 procent av konsumenterna handlade på nätet medan 62 procent handlade i butik under året.

”Årstillväxten uppgick till 12 procent, vilket innebär att 1,4 miljarder kronor tillkom e-handeln med modevaror under 2019, delvis på butikernas bekostnad”, skriver Postnord i rapporten och räknar upp en rad konkurser i den fysiska modehandeln under det gångna året både i Sverige och utomlands.

Allt är dock inte glass och ballonger i modehandeln på nätet och i rapporten fästs bland annat vikt på den höga returgraden i e-modehandeln både ur hållbarhets- och lönsamhetsprespektiv, något som också e-handlarna själva reagerat på.

Läs också: Skohandeln växer kraftigt på nätet

”Det är tänkbart att vi kommer minnas 2019 som året då modehandeln verkligen mognade på nätet och e-handlarna började skifta fokus mot lönsamhet snarare än tillväxt. Detta samtidigt som e-handeln av modevaror verkligen började påverka butiksförsäljningen på allvar”, slås fast i rapporten.

14 procent av de tillfrågade konsumenterna är intresserade av att hållbara kläder medan 26 procent e-handlar på grund av lägre priser och fynd. 

För sporthandeln blev fjolåret ett relativt sett svagare år och helårstillväxten summerades till 14 procent och omsättningen i delabranschen uppgick till 3,7 miljarder 2019.

11 procent av e-handelskonsumenterna har handlat sportartiklar och bäst går hårdvara följt av kläder.

Läs också: Så mycket ökade e-modehandeln

Snöbrist, milt väder och ökad konkurrens tyngde försäljningen inte minst under slutet av året.

44 procent handlade sportprodukter online medan 53 procent av försäljningen sker i butik.

Att modebranschen är en mogen e-handelsbransch avspeglas inte minst på 20-topplistan över de mest populära företagen på nätet. Delbranschen har sex företag på topp-tjugo-listan med Zalando på plats 2 följt av H&M på plats 5, Boozt på plats 9 och ny på topp tio, Asos på plats 12, Ellos på plats 14, Nelly på plats 19 och Åhléns på plats 20.

Apotea toppar inte oväntat listan över svenskarnas e-handelsfavoriter.

Läs också: Så mycket växte e-modehandeln

E-handeln svarar nu för 55 procent av den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln.

Sällanköpsvaruhandeln som helhet utvecklades starkare med en tillväxttakt om 3,4 procent mot fjolårets cirka 2,0 procent.

Den totala e-handelstillväxten för helåret låg på 13 procent, vilket innebär att den svenska e-handelsomsättningen motsvarar till 87 miljarder kronor 2019 vilket landar strax under prognosen om 88 miljarder kronor.

I rapporten sias att e-handeln sannolikt kommer att nå milstolpen 100 miljarder kronor i omsättning under 2021.

Mer om: E-barometern
Håll dig uppdaterad med Habit
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Cavaliere ställer om produktion – syr munskydd och läkarrockar

Underklädeskoncern stödjer sjukvård under coronakrisen

Datum fast för Copenhagen Fashion Week och mässorna – samarbetar för att möta branschens behov

Svensk Handel: "Tondövt med punktskatt på mode"

Kemikalieskatt på mode kan bli verklighet

Utredning klar och ett betänkande om hur kemikalieskatt på kläder och skor i så fall skulle utformas har lämnats över till regeringen.

Nyhetsbrev

Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”

Arkiv

Puma tar ett rejält miljösprång

Globala sportmärket Puma samarbetar med First Mile. Två miljoner PET-flaskor har blivit en helt ny sportkollektion för idrottare över hela världen.

Zalando vinstvarnar

XXL tar in kapital

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Årets pristagare av Global Change Award 2020

Jobb & Karriär
Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Nu utformas paket om hyresreduceringar

Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna uppmanar alla medlemmar att agera och inte avvakta i väntan på detaljerna.

Bubbleroom varslar efter stort försäljningsras

Moda byter månad

Plus

Modeskolor släpar efter digitalt

Butiksnytt
Ska inspirera med tvådagarskoncept

Gap fortsätter hålla butiker stängda

Flera modeveckor inställda

Herrmodeveckor ställs in eller får nya datum.

Fritt hem från Stockholmscentrum

AMF Fastigheters giv för att stötta de fysiska butikerna i centrumen.

Designer-trio i Habits webbinarie

Vilket utrymme finns det för personlighet som frilansande designer, hur generös är branschen och varför är mentorskap en god idé?

Eton startar välgörenhetsinitiativ

Tyska dotterbolag för Esprit i rekonstruktion

Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör

H&M vill se hyreslättnader

Klädgrossist i konkurs

Så påverkar coronapandemin Odd Molly

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Butiksnytt
Här flyttar Remake in

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Berlins i konkurs

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Performance Days inställd

Branschorganisation byter namn

Nike över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Jeansverket rekryterar entreprenören Christoffer Lindqvist

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

Premium Eco Box – den miljövänliga designförpackningen

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Stylisten berättar

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Gung PIM uppskattas av kunder i alla branscher

Textilutbildningar och seminarer i världsklass!

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Sänd till en kollega

0.141