23948sdkhjf

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

På tisdagen kom E-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research och där framgår att  e-modehandeln omsatte 13 miljarder 2019 och står för 20 procent av den totala modehandeln.

Läs också: Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

21 procent av e-modehandeln är damkläder medan herrmode står för  12 procent herrkläder och skohandeln på nätet tar 9 procent av e-modekakan.

Modehandeln tillhör de mest utvecklade branscherna på nätet och 36 procent av konsumenterna handlade på nätet medan 62 procent handlade i butik under året.

”Årstillväxten uppgick till 12 procent, vilket innebär att 1,4 miljarder kronor tillkom e-handeln med modevaror under 2019, delvis på butikernas bekostnad”, skriver Postnord i rapporten och räknar upp en rad konkurser i den fysiska modehandeln under det gångna året både i Sverige och utomlands.

Allt är dock inte glass och ballonger i modehandeln på nätet och i rapporten fästs bland annat vikt på den höga returgraden i e-modehandeln både ur hållbarhets- och lönsamhetsprespektiv, något som också e-handlarna själva reagerat på.

Läs också: Skohandeln växer kraftigt på nätet

”Det är tänkbart att vi kommer minnas 2019 som året då modehandeln verkligen mognade på nätet och e-handlarna började skifta fokus mot lönsamhet snarare än tillväxt. Detta samtidigt som e-handeln av modevaror verkligen började påverka butiksförsäljningen på allvar”, slås fast i rapporten.

14 procent av de tillfrågade konsumenterna är intresserade av att hållbara kläder medan 26 procent e-handlar på grund av lägre priser och fynd. 

För sporthandeln blev fjolåret ett relativt sett svagare år och helårstillväxten summerades till 14 procent och omsättningen i delabranschen uppgick till 3,7 miljarder 2019.

11 procent av e-handelskonsumenterna har handlat sportartiklar och bäst går hårdvara följt av kläder.

Läs också: Så mycket ökade e-modehandeln

Snöbrist, milt väder och ökad konkurrens tyngde försäljningen inte minst under slutet av året.

44 procent handlade sportprodukter online medan 53 procent av försäljningen sker i butik.

Att modebranschen är en mogen e-handelsbransch avspeglas inte minst på 20-topplistan över de mest populära företagen på nätet. Delbranschen har sex företag på topp-tjugo-listan med Zalando på plats 2 följt av H&M på plats 5, Boozt på plats 9 och ny på topp tio, Asos på plats 12, Ellos på plats 14, Nelly på plats 19 och Åhléns på plats 20.

Apotea toppar inte oväntat listan över svenskarnas e-handelsfavoriter.

Läs också: Så mycket växte e-modehandeln

E-handeln svarar nu för 55 procent av den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln.

Sällanköpsvaruhandeln som helhet utvecklades starkare med en tillväxttakt om 3,4 procent mot fjolårets cirka 2,0 procent.

Den totala e-handelstillväxten för helåret låg på 13 procent, vilket innebär att den svenska e-handelsomsättningen motsvarar till 87 miljarder kronor 2019 vilket landar strax under prognosen om 88 miljarder kronor.

I rapporten sias att e-handeln sannolikt kommer att nå milstolpen 100 miljarder kronor i omsättning under 2021.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078