23948sdkhjf

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

6 av svenskarnas 20 e-handelsfavoriter är modeföretag.

På tisdagen kom E-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research och där framgår att  e-modehandeln omsatte 13 miljarder 2019 och står för 20 procent av den totala modehandeln.

Läs också: Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

21 procent av e-modehandeln är damkläder medan herrmode står för  12 procent herrkläder och skohandeln på nätet tar 9 procent av e-modekakan.

Modehandeln tillhör de mest utvecklade branscherna på nätet och 36 procent av konsumenterna handlade på nätet medan 62 procent handlade i butik under året.

”Årstillväxten uppgick till 12 procent, vilket innebär att 1,4 miljarder kronor tillkom e-handeln med modevaror under 2019, delvis på butikernas bekostnad”, skriver Postnord i rapporten och räknar upp en rad konkurser i den fysiska modehandeln under det gångna året både i Sverige och utomlands.

Allt är dock inte glass och ballonger i modehandeln på nätet och i rapporten fästs bland annat vikt på den höga returgraden i e-modehandeln både ur hållbarhets- och lönsamhetsprespektiv, något som också e-handlarna själva reagerat på.

Läs också: Skohandeln växer kraftigt på nätet

”Det är tänkbart att vi kommer minnas 2019 som året då modehandeln verkligen mognade på nätet och e-handlarna började skifta fokus mot lönsamhet snarare än tillväxt. Detta samtidigt som e-handeln av modevaror verkligen började påverka butiksförsäljningen på allvar”, slås fast i rapporten.

14 procent av de tillfrågade konsumenterna är intresserade av att hållbara kläder medan 26 procent e-handlar på grund av lägre priser och fynd. 

För sporthandeln blev fjolåret ett relativt sett svagare år och helårstillväxten summerades till 14 procent och omsättningen i delabranschen uppgick till 3,7 miljarder 2019.

11 procent av e-handelskonsumenterna har handlat sportartiklar och bäst går hårdvara följt av kläder.

Läs också: Så mycket ökade e-modehandeln

Snöbrist, milt väder och ökad konkurrens tyngde försäljningen inte minst under slutet av året.

44 procent handlade sportprodukter online medan 53 procent av försäljningen sker i butik.

Att modebranschen är en mogen e-handelsbransch avspeglas inte minst på 20-topplistan över de mest populära företagen på nätet. Delbranschen har sex företag på topp-tjugo-listan med Zalando på plats 2 följt av H&M på plats 5, Boozt på plats 9 och ny på topp tio, Asos på plats 12, Ellos på plats 14, Nelly på plats 19 och Åhléns på plats 20.

Apotea toppar inte oväntat listan över svenskarnas e-handelsfavoriter.

Läs också: Så mycket växte e-modehandeln

E-handeln svarar nu för 55 procent av den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln.

Sällanköpsvaruhandeln som helhet utvecklades starkare med en tillväxttakt om 3,4 procent mot fjolårets cirka 2,0 procent.

Den totala e-handelstillväxten för helåret låg på 13 procent, vilket innebär att den svenska e-handelsomsättningen motsvarar till 87 miljarder kronor 2019 vilket landar strax under prognosen om 88 miljarder kronor.

I rapporten sias att e-handeln sannolikt kommer att nå milstolpen 100 miljarder kronor i omsättning under 2021.

Mer om: E-barometern
Håll dig uppdaterad med Habit

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Fashionnet.se

Startsidan just nu

G-star Raw i konkurs i Sverige

Tolv butiker läggs ned och 80 anställda berörs.

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

1

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Åhléns först ut när Uber lanserar snabbleverans av kläder och prylar

Uber lanserar i dag den nya leveranstjänsten Uber Direct som fokuserar på kläder, accessoarer, prylar och varor.

Tommy Hilfiger i samarbete med japanskt varumärke

Nyhetsbrev

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Företaget fortsätter att expandera på flera marknader trots coronakrisen.

Arkiv

Svenskt företag bakom kändisars munskydd – lagret slutsålt

Esprit och Afound har funnit varandra

Samarbetet gäller både Afounds butiker och digitala marknadsplats.

Kicks lanserar nytt varumärke i höst

Na-kd i samarbete med Tiktok-stjärnor

Tyska tvillingarna Lisa and Lena i ettårigt samarbete med modenäthandlaren.

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Egen NK-avdelning för Saint Laurent

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Sir of Sweden köper Oscar of Swedens inkråm

Tumba centrum tappar H&M

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Så ska Best of Brands bli en destinationsbutik

Dansk modekoncern avvecklar säljare och agenter

Granskning av abetsförhållanden: Godkänt för H&M – men branschen under all kritik

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Lanseringsdags för The Wiman

Då öppnar Uniqlo sin andra butik i Sverige

Invigningsdags för Naturkompaniet

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Jobb & Karriär
Blir vd för glasögonjätte

Rejält uppåt för Boohoo

Butiksnytt
Remake öppnar webbutik

Zizzi-ägare kan stänga butiker

Ebbe samarbetar med glasögonproducent

Jobb & Karriär
Ny vd för Hugo Boss

Se alla Företagens egna nyheter

Positivt från nyutexaminerade på Nordiska Textilakademin

Campingtält perfekt för flexibel semester

Lyckad digital examen för Nordiska Textilakademin

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Mönster och Provsömnad i Borås

Syverket hjälper till när det blir fel!

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Anmälan öppen för Nordiska Textilakademins nya YH-kurser

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Framåt för Nordiska Textilakademin - två nya kurser

Snabb och flexibel bildleverantör tryggar tillväxten

- Det är inte försent att bli digital; Mardi Gras Digital

A50- en kraftfull Android mobil POS

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Microfabriken tillverkar konfektion i Borås!

SL Mönster & Provsömnad flyttar till Syverket

Produktfotografering – från hantverk till industri

Mardi Gras Digital, byrå som brinner för sortiment.

Sänd till en kollega

0.493