23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Habit
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Väntar en e-handelsbubbla? Så säger experterna

En hel del e-handlare kommer få det svårt de närmaste åren. Samtidigt stundar en konsolidering, vilket branschen såg prov på senast i går med Footways bud på Sportamore.

E-handelns mardrömsscenario är inte svår att måla upp. När Cykelkraft gick in i rekonstruktion i oktober var det en varningssignal för svenska e-handlare – ”det blev för dyrt att växa så snabbt”, sade bolagsledningen efter att ha nått en kvarts miljard i omsättning på bara tre år.

Och hösten var tung för handeln. I oktober gick Twilfit in i rekonstruktion. I november ändrade ett förlusttyngt MQ sitt koncept och Venue Retail Group, VRG, beslutade om rekonstruktion. Bland annat blev de digitala investeringarna för tunga, hävdade både VRG och Twilfit. I november backade modehandeln igen, trots Black Friday, enligt Stilindex. Klädföretagens e-handel sjönk för en gångs skull mer än den fysiska handeln. Under tredje kvartalet var tillväxten i e-handeln 11 procent, enligt Postnords E-barometer, en minskning från 15 procent motsvarande kvartal förra året. En så låg tillväxt har e-handeln inte haft sedan 2011.
Lägg till en pressad lönsamhet i e-handeln som inte ger mycket utrymme för sjunkande försäljning: rörelsemarginalen (EBIDTA) uppgick till 1,5 procent, enligt en genomgång från Pricerunner som innefattar 164 svenska e-handelsverksamheter i detaljhandeln 2018. Marginalen är oförändrad jämfört med 2017.

Patrik Hedelin, grundare av riskkapitalbolaget Eequity som har investerat i bland andra Footway, Na-kd, Royal Design och Ideal of Sweden, tror på e-handelns framtid. E-barometern är ”bara” en enkätundersökning dit många stora e-handlare inte rapporterar sin försäljning, påpekar han.
– Jag tror att e-handelns tillväxt är klart större än den som E-barometern anger. E-handeln är ingen bubbla, säger han.
Onlinepenetrationen av skor i USA, till exempel, är 35 procent medan den i Sverige är bara knappt 15 procent, påpekar Patrik Hedelin. Alltså kan en e-handlare som Footway växa länge än. 
Och om det blir lågkonjunktur?
– Vid lågkonjunktur handlar folk mer på nätet, inte mindre, säger han.
Och tanken att många e-handelsbolag är sårbara eftersom de väljer tillväxt före lönsamhet avvisar han.
– Jag vill inte recensera andra, men de flesta av våra bolag både växer snabbt och går med vinst, säger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173