E-handelns mardrömsscenario är inte svår att måla upp. När Cykelkraft gick in i rekonstruktion i oktober var det en varningssignal för svenska e-handlare – ”det blev för dyrt att växa så snabbt”, sade bolagsledningen efter att ha nått en kvarts miljard i omsättning på bara tre år.
Och hösten var tung för handeln. I oktober gick Twilfit in i rekonstruktion. I november ändrade ett förlusttyngt MQ sitt koncept och Venue Retail Group, VRG, beslutade om rekonstruktion. Bland annat blev de digitala investeringarna för tunga, hävdade både VRG och Twilfit. I november backade modehandeln igen, trots Black Friday, enligt Stilindex. Klädföretagens e-handel sjönk för en gångs skull mer än den fysiska handeln. Under tredje kvartalet var tillväxten i e-handeln 11 procent, enligt Postnords E-barometer, en minskning från 15 procent motsvarande kvartal förra året. En så låg tillväxt har e-handeln inte haft sedan 2011.
Lägg till en pressad lönsamhet i e-handeln som inte ger mycket utrymme för sjunkande försäljning: rörelsemarginalen (EBIDTA) uppgick till 1,5 procent, enligt en genomgång från Pricerunner som innefattar 164 svenska e-handelsverksamheter i detaljhandeln 2018. Marginalen är oförändrad jämfört med 2017.
Patrik Hedelin, grundare av riskkapitalbolaget Eequity som har investerat i bland andra Footway, Na-kd, Royal Design och Ideal of Sweden, tror på e-handelns framtid. E-barometern är ”bara” en enkätundersökning dit många stora e-handlare inte rapporterar sin försäljning, påpekar han.
– Jag tror att e-handelns tillväxt är klart större än den som E-barometern anger. E-handeln är ingen bubbla, säger han.
Onlinepenetrationen av skor i USA, till exempel, är 35 procent medan den i Sverige är bara knappt 15 procent, påpekar Patrik Hedelin. Alltså kan en e-handlare som Footway växa länge än.
Och om det blir lågkonjunktur?
– Vid lågkonjunktur handlar folk mer på nätet, inte mindre, säger han.
Och tanken att många e-handelsbolag är sårbara eftersom de väljer tillväxt före lönsamhet avvisar han.
– Jag vill inte recensera andra, men de flesta av våra bolag både växer snabbt och går med vinst, säger han.